"Mange midlertidig ansatte mangler spillerom for uavhengig forskning"
Høyere utdanning og forskning står overfor økende krav som følge av økningen i antall studenter, reformer i studiestruktur, selvledelse og den økende betydningen av ekstern finansiering. Det blir forventet å møte disse utfordringer og det blir brukt stort sett arbeidstid fra oss midlertidige ansatte. Mange midlertidige ansatte mangler derfor den spillerom de trenger for uavhengig forskning og er nektet pålitelige karrieremuligheter.
Men effektiv undervisning og forskning på den ene siden og anstendige arbeidsforhold og karriere utsikter på den andre er to sider av den samme mynt. Derfor er det viktig å gjennomføre en reform av personal struktur og karriereveier i høyere utdanning og forskning, veiledet av de prinsippene som fremgår nedenfor.
1. Forbedre sikkerheten og struktur allerede i en tidlig stadium
Forskere som arbeider mot doktorgrad deres bør nyte godt av tilfredsstillende ansettelsesvilkår. Tverrfaglige ‘graduate sentre’ bør opprettes for å hjelpe alle doktorgradsstudenter i å gjennomføre og fullføre sitt forskningsprosjekt i den fastsatte tid.
2. Pålitelige utsikter for postdoktorer
Akademikere som har fått en doktorgrad (postdoc) trenger pålitelige karriere-utsikter, basert på et tenure track system som muliggjør en permanent fremtid i høyere utdanning og forskning. Dette krever systematisk planlegging og utvikling av menneskelige ressurser ved NTNU.
3. Permanente arbeidsplasser for faste oppgaver
Bortsett fra posisjoner for professorer og førsteamanuenser må NTNU opprette et tilstrekkelig antall stillinger for akademikere som utøve sitt yrke på faste kontrakter. Dette er den eneste måten for å sikre at permanente oppgaver innen forskning, undervisning og faglig ledelse kan utføres med nødvendig kontinuitet og kvalitet. Kun da vil kvalifiserte unge akademikere møter karriereveier annen enn et professorat.
4. En avveining mellom undervisning, forskning og liv
Akademisk arbeid er et yrke som alle andre, og selv akademikere har rett til en ‘work-life balance’. Dette innebærer at høyere utdanning og forskning må være organisert for å reflektere familiens behov.
5. Kjønns-balanse
Kvinner er fortsatt underrepresentert i ledende funksjoner i den akademiske sektor, derfor trenger vi effektive tiltak for å øke andelen kvinner i alle faser av den akademiske karrieren.
6. Oppmuntre til mobilitet, ikke straffe det
Vi trenger på NTNU betingelser som vil oppmuntre for akademisk mobilitet: mellom høyere utdanning og forskningsmiljøer, innen høyere utdanning og forskning i Europa og over hele verden, og mellom teori og praksis. Men det betyr også det at noen som ikke kan eller ikke ønsker å være mobil bør gis en fair sjanse i den akademiske verden.
7. Bygger høyere utdanning og forskning for å møte behov og etterspørsel
På lang sikt kan de voksende press på forskning, undervisning og faglig ledelse bare bli møtt dersom utbyggingen i høyere utdanning og forskning svarer til behov og etterspørsel. For å oppnå dette, trenger vi flere plasser for studenter, en bedre undervisning ratio og mer forskning for å takle de sosiale, økonomiske og miljømessige utfordringene i det 21. århundre.