Om fest, navn og grafisk profil
Under overskriften ”- Mangler toppnavn”, skriver Universitetsavisa om 100-årsfesten for de ansatte i september. Med anerkjente navn som Åge og Sambandet og Trondheimssolistene på programplakaten synes overskriften noe merkelig.
De øvrige navnene på plakaten gir vel heller ingen grunn til å skjemmes.
Over bekken etter vann
Hovedkonseptet for programmet er å løfte fram miljøer som har en tilknytning til NTNU, i tillegg til at vi altså får besøk av en av Norges kjæreste artister. Bjørn Alterhaugs kommentar om at han ikke ville ha fjernet noe fra programmet, setter vi stor pris på. Han skulle likevel gjerne hatt en internasjonal toppartist i tillegg. Ja, det er mye man kunne ønske seg. Men før det første setter økonomien klare rammer. For det andre tror vi ikke at vi trenger å gå over bekken etter vann.
Gjenkjennelig grafisk profil
Også den grafiske profilen til NTNU og til jubileet får gjennomgå i artikkelen. Den er gjenkjennelig til det kjedsommelige, mener Jostein Kirkerud. Vel, gjenkjennelighet er selve suksesskriteriet for en grafisk profil. At jubileumsbannerne etter hvert blir gjenkjennelig på avstand, bare ut fra sin former og farger er en ønsket effekt vi oppnår nettopp ved å være konsekvent i det visuelle språket over lang tid.
Jobben til NTNUs grafisk profil er å være universitetets visuelle identitet. Profilen er et verktøy i NTNUs langsiktige markedskommunikasjon og merkevarebygging, og er ikke ment å være en palett for fri kunstnerisk utfoldelse.
Mange muligheter
NTNUs grafiske profil www.ntnu.no/adm/info, er et verktøyskrin som gir hver enkelt muligheten til å lage kommunikasjon hvor det er lett for mottakeren å identifisere avsenderen, altså NTNU. Samtidig gir også profilen rom for å lage visuell kommunikasjon med kvalitet og variasjon mot forskjellige målgrupper.
Her er noen slike eksempler som er rettet mot ulike målgrupper:
1. Årets rekrutteringskampanje, fikk nylig Hedersmerket for god design
2. NTNUs profileringskampanje fra 2008 ble bl.a. tildelt Årets markedsfører (Robert Millar-prisen) for denne kampanjen
3. NTNUs internasjonale annonsekampanje ble i år ble nominert til European Excellence Award i konkurranse med noen av de største selskapene i Europa