Urimelig krav til klagebehandling
Studenter kan klage på karakteren, og da oppnevnes to nye sensorer som skal gi en ny vurdering. Rett til å klage er beskrevet i universitetsloven.
I følge NTNUs praksis her, "De nye sensorene skal ikke ha informasjon om karakter, begrunnelse eller studentens begrunnelse for klagen." Les mer her.
Dette er urimelig, og fører ofte til at den nye karakteren ikke er sammenlignbar med de andre karakterene som blir gitt i emnet. Det også medfører ekstra arbeid for instituttet. Alle besvarelser må kopieres før sensorene begynner å skrive vurderinger på dem, slik at en ubehandlet kopi kan evt. overleveres til nye sensorer.
Ved Universitetet i Oslo er det en annen praksis. Der blir de nye sensorene informert om alle vurderinger som de opprinnelige sensorene har gjort. Jeg tror at dette fører til en mer rettferdig behandling av klager.
Ved NTNU bør vi droppe kravet om at de nye sensorene ikke skal ha informasjon om karakter, begrunnelse eller studentens begrunnelse for klagen.