Vekstlandet lever!

Det er med undring vi leser saken i universitetsavisa.no om Vekstlandet-kampanjen, skriver kommunikasjonssjef Tone Hardtvedt i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Vekstlandet er høyst levende, og fortsetter i 2014. Det er utrolig at en avis som utgir seg for å være seriøs, ikke en gang forsøker å komme i kontakt med kildene, men baserer informasjonen på en sak som har vært publisert i en avis.

LES Vil bruke 8-12 mill

Vekstlandet ble lansert i mars 2013, og er en satsing for å vise frem det attraktive næringslivet i Bergensregionen. Regionen byr på spennende og innovative klynger innen olje, gass og fornybar energi, regionen er sterk innen industriell shipping og huser hovedkontorene til de største oppdrettsselskapene i Norge og på verdensbasis innen atlantisk laks. I tillegg har vi en nytenkende mediebransje, et levende designmiljø og en sterk reiselivsnæring. Regionen har solide universitets- og høyskolemiljøer som i økende grad ser nytten av å samarbeide med næringslivet. Vi legger nå planer for hvordan regionen skal synliggjøre de tusenvis av bedriftene og det voksende næringslivet i regionen i 2014.



Tydelig målgruppe

I artikkelen påpekes det at Vekstlandet-kampanjen ikke har hatt en tydelig målgruppe. Selvfølgelig har vi hatt det. Vår målgruppe er dem mellom 23 og 35 år som enten er fagarbeidere eller har høyere utdanning. Ett eksempel er arrangementet Bergen Næringsråd hadde ved NTNU, hvor Vekstlandet var med for å delta i markedsføringen og promoteringen av de spennende utfordringene i vår region. Denne aktiviteten gjentas i 2014. Vekstlandet har og vært til stede på flere messer og også vært på en del konferanser for å promotere Vekstlandet, næringene og karrieremulighetene i Bergensregionen.



Vekstlandet-kampanjen har kostet, men kampanjen har holdt seg innenfor de rammene som til enhver tid har vært gjeldende for kampanjen. Det er riktig at vi ikke skal bruke like mye penger i 2014 på dette. I 2013 har vi brukt tid og krefter på å utvikle en plattform og strategi for kampanjen. Nå er vi oppe på sosiale medier, vi har en web-plattform og har gjort en rekke arrangementer som vi bygger videre på.



På www.vekstlandet.no feedes ledige stillinger i regionen inn, jobbsøkere kan poste LinkedIn-cv’en sin, aktiviteter i regionen publiseres og det legges ut ulike nyheter relatert til målgruppen for kampanjen.



Merkevarebygging tar tid

Alle som jobber med profilering og merkevarebygging vet at dette ikke er gjort over natten, men at det er langsiktige prosesser som tar tid. Region Bergens Vekstlandet-kampanje har hele tiden vært ment som en treårig satsing, for så å bli evaluert og vurdert hvordan den skal tas videre.



Akkurat hvordan Vekstlandet-kampanjen tas videre i 2014 jobbes det nå med å konkretisere. Vi har nok ikke oppnådd alt vi ønsket i 2013, men igjen, så tar det tid å jobbe med profilering og markedsføring.



Vekstlandet lever og vokser i beste velgående. Vi står på og har ikke tenkt å ligge på latsiden i 2014. Så ønsker vi Trondheim og Trøndelag lykke til med sin kampanje!