Studentfrivillighet

Første norske studenter som skal konkurrere i verdensmesterskapet for solcellebiler

Solcellebillaget Nordlys NTNU vil bli verdens beste. I 2025 deltar de i den internasjonale konkurransen for første gang, og har et mål om å bli topp fem.

Fra World Solar Challenges hjemmeside.
Publisert Sist oppdatert

Bridgestone World Solar Challange er en av verdens største studentingeniørkonkurranser, og går helt tilbake til 1987.

Her konkurrerer lag fra universiteter over hele verden annet hvert år om å kjøre raskest gjennom den australske ørkenen, en strekning på 3000 km, på ren solenergi.

Styreleder for Nordlys NTNU, Sivert Sande Kverme har store ambisjoner for solcellebil-prosjektet de nå skal i gang med.

I 2025 har et nyoppstartet lag ved NTNU et ambisiøst mål om å nå på topp fem i en konkurranse ingen norsk lag har deltatt i før.

Målet er å inspirere og skape engasjement for norsk solcelleteknologi.

Vil bli best i verden

Den frivillige studentorganisasjon som ønsker å hevde seg i verdenseliten kaller seg Nordlys NTNU.

- Med det grunnlaget vi har på NTNU, med det miljøet vi har de tekniske organisasjonene og den kontakten vi har med industrien, mener vi har et godt grunnlag for å gjøre det bra, sier styreleder for Nordlys NTNU Sivert Sande Kverme.

Han forteller at de på lengre sikt ønsker å bli verdens beste solcellebillag. Deretter skal de kjøre Norge på langs for å vise hvilken fremtid solcellebiler har.

- Det er et ønske om å vise engasjement for en gryende industri som ligger til bunn, presiserer styrelederen.

Det langsiktige målet er å kjøre Norge på langs med solcellebilen. Det byr på nye utfordringer enn å kjøre Australia på langs.

- Australias er flatt og har masse sol. Det motsatte er sant for Norge. Vi ønsker å vise Norge at selv her er det muligheter, sier han.

Å vise fram Norge

Det er noe laget ønsker å vise mulighetene til solenergi, men på en ny og spennende måte.

- Jeg tror det er viktig å også vise at det skjer kule ting innen solenergi, og at studentene også er engasjert i å få til noe bra for Norge, det tror jeg er viktig, fortsetter han.

Det er ønsket om å ta del i denne innovasjonen som er noe av lagets drivkraft.

- Om vi får til å lage noe bra, så klarer vi å vise fram Norge på en stor internasjonal arena. Både viser vi at vi er gode i racing, at vi har en knallbra industri i Norge på solcellefeltet, og selvfølgelig at studentene herfra er knallgode.

Kverme synes det er veldig kult å få lov til å være med på et prosjekt som bidrar til noe større.

- Hvis vi klarer å lage noe kult kanskje det blir brukt senere også, utdyper han.

- Tanken er at sluttproduktet er såpass bra utviklet at det kan brukes videre i bærekraftige løsninger, fortsetter styrelederen.

Laget har allerede blitt støttet av Equinor med 100 000 kr i oppstartsmidler, og er klare for å begynne å rekruttere resten av laget.

Trenger studenter med på laget

Foreløpig er Nordlys NTNU et lag på fem, men om ikke lenge håper de på å bli et lag på 30 NTNU-studenter.

- Vi trenger både mekaniske ingeniører, elektriske ingeniører, designere, markedsførere, og software- og dataanalytikere, utdyper Kverme.

- Vi har behov for mange, så nå skal vi stå i hele august for å rekruttere de beste folka, fortsetter han.

Etter opptaket starter de en to år lang prosess, der skal de gå fra ingenting til å forhåpentligvis ha en konkurransedyktig bil.

Hele det første året kommer til å gå til design.

- Ideen kom i fjor. Det var i utgangspunktet Institutt for energiteknikk (IFE). De spurte om det var mulighet for å få til noe her på NTNU. Ettersom jeg allerede var ganske interessert i konseptet så kastet jeg meg på.

Det siste året har de både hatt kontakt med noen professorer på feltet, samt det som heter NTNU Energy Team Solar, ekspertgruppa på NTNU som jobber med solenergi.

- Og så har vi det siste halvåret hatt to masterstudenter som har jobbet på to oppgaver tilknyttet det elektriske systemet på bilen. Dette er med på å danne det tekniske grunnlaget for arbeidet videre.

Sterk konkurranse

Laget fra NTNU kommer til å ha flere sterke konkurrenter. Det nederlandske laget fra det tekniske universitetet i Delft, The Brunel Solar Team, vant første gangen de konkurrerte i 2001.

Siden har de deltatt 10 ganger, og vunnet nesten hver gang.

- Nederland er kjempegode på dette området, og gode på tekniske studentaktiviteter generelt. Men konkurransen har flatet ut noe i det siste, og det er spennende, sier Kverme.

I år holdes konkurransen etter fire år med pause på grunn av pandemien.

Selv om Nordlys NTNU ikke sikter på å delta før i 2025, vil årets resultater ha mye å si for hvilke valg de kommer til å lande på med sin bil.

- Det blir veldig spennende å se hvilke design som vinner frem i år, sier styrelederen.

En student skal bak rattet

Bridgestone World Solar Challange er ikke en konkurranse uten risiko. Selv om alle bilene må kvalifisere seg og bevise at de er teknisk trygge for sjåføren, forteller Kverme at det generelt er mange som kjører av veien eller opplever tekniske utfordringer.

Noen av utfordringene oppstår som følge av eksperimentelle batterier og sterke vinder, et forhold som kan gjøre bilene ustabile.

- Man skal jo pushe grensene. For å vinne må man det, og da kan man lett gå over grensa, selv om det selvfølgelig ikke er noe man ønsker, bekrefter Kverme.

Men det å holde sjåføren trygg er viktig, særlig når det er en av lagkameratene som skal sette seg bak rattet.

- Sjåføren er en på laget, men det er selvfølgelig frivillig. Da må det litt trening til før konkurransen, men slik er det.

Sjåføren blir heller ikke sendt alene ned til Australia. Laget planlegger å sende 10-15 lagkamerater for å følge konkurransen i følgebiler.