NTNU prises for nyutviklet og forebyggende veiledning av førsteårsstudenter. ForVei-prosjektet kom på tredjeplass i NOKUTs årlige pris for kvalitet i utdanningen.
Tina Karoline Warhuus mottar tredjeprisen i årets Utdanningskvalitetspris.
Tina Karoline Warhuus og Ilan Dehli Villanger i ForVei-prosjektet ved Studentservice, NTNU. Her fra et seminar i januar. FOTO: SØLVI W. NORMANNSEN
- Vi er stolte og litt skjelvne – en spent og veldig glad gjeng, sier Ilan Dehli Villanger på telefon fra Folkets hus i Oslo, rett før kunngjøringen av NOKUTs Utdanningskvalitetsprisen for 2010. ForVei-prosjektet kom på tredjeplass og fikk dermed heder og 200 000 kroner.
Ny type veiledning
”ForVei” står for forebyggende veiledning, og er et prosjekt startet av Studentservice ved NTNU høsten 2008. Etter to år med pilotprosjekter var fokus en-til-en-veiledning og gruppesamtaler.
Utgangspunktet for prosjektet var en telefon fra en professor som hadde innsett akkurat hvor stressede og ukomfortable mange av studentene hans var.
- MSHRL, sier Villanger om metoden som møter førsteårsstudentene når de søker veiledning hos ForVei.
– Alle studenter som har vært innom oss skal ha blitt Møtt, Sett, Hørt, Respektert og Likt.
Fremragende lavterskeltilbud
Etter to år har også prosjektet blitt sett og likt – og klokken kvart over tolv i dag kunne forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland kunngjøre årets vinnere. I begrunnelsen for tredjeplassen skriver NOKUT:
”Det har vært mindre fokus på forebyggende arbeid av denne art i Norge og prosjektet er i så måte nyskapende … NTNU har på en fremragende måte lyktes med å tilby et lavterskelstilbud om forebyggende veiledning til førsteårsstudenter.”
Individ - ikke system
-Vi har lagt vekt på den enkelte studentens ressurser og potensiale. I motsetning til prosjekter som handler om kvalitetsforbedring og gjennomstrømming på systemnivå har vi fokusert på individene, sier Villanger.
Studieåret 2009/2010 deltar omtrent 1000 førsteårsstudenter i prosjektet. NOKUT gir NTNU skryt for dokumentert effekt: Arbeidet har bidratt til mestringsfølelse, økt studiepoengsproduksjon og redusert frafall. Det er bedre dialog mellom studentene og fagmiljøene og de 14 studieprogrammene som deltar gir positive tilbakemeldinger.