Fasit for bruk av e-læring
Én av ti vitenskapelig ansatte ved NTNU benytter seg aldri av it´s learning eller andre læringsstøttesystemer i undervisningen. Halvparten bruker det som ett av sine hovedverktøy.
Studenter og ansatte har sagt sin mening om læringsstøttesystemet it's learning, og resultatene presenteres torsdag i neste uke. En rapport Rambøll Management har laget på bakgrunn av vårens spørreundersøkelse, viser jevnt økende bruk siden 2003.
Deler av rapporten er lagt ut, og viser at det høyeste antallet samtidige bruker til nå er målt i november i fjor, med rundt 2200.
LES MER: Er vi gode nok på e-læring?
Mens halvparten av foreleserne oppfatter it´s larning som ett av sine hovedverktøy, er andelen av studentene som oppfatter det slik noe lavere. Fem prosent av studentene sier de aldri benytter seg av it´s learning eller andre læringsstøttesystemer. 32 prosent av de vitenskapelig ansatte bruker it´s learning som ett av flere forskjellige elektroniske verktøy i forbindelse med undervisningen, mens 44 prosent av studentene gjør det. Syv prosent av de ansatte benytter alternative systemer, mens fire prosent av studentene dropper it´s learning til fordel for et annet system.
Alle resultatene legges frem i en åpen presentasjon 26 august. Rapporten vil også komme med forslag til videre satsing på bruk av IKT i utdanningen.
Det er et sterkt ønske fra NTNU-ledelsens side at potensialet i e-læring skal utnyttes mer enn det som er tilfelle i dag.
I følge it´s learnings hjemmeside har systemet en million aktive brukere, og er en av verdens ledende læringsplattformer utviklet spesielt for undervisningssektoren.