Fremtidscamp for fremtidens ledere
Partnere for nyskaping har arrangert tidenes første Fremtidscamp for ungdom de regner med blir fremtidens ledere.
30 samfunnsengasjerte ungdommer mellom 17 og 22 år, de fleste av dem aktive med verv i organisasjoner eller parti, var invitert til NTNU sist helg. På dagsorden stod tema som globalisering, grønn energi, sosialt entreprenørskap og sosiale medier.
Tanken bak har vært å stimulere til nyskaping, og komme i kontakt med unge som kan bli blant fremtidens ledere. Forelesningene skulle legge grunnlag for engasjement, refleksjon og egenutvikling, og i følge tilbakemeldingene har arrangørene truffet blink.
– Resultatet har blitt faglig, sosialt og morsomt. Deltakerne har blitt kjent med andre engasjerte ungdommer og det har gjort noe med både dem og oss, oppsummerer prosjektleder Simon Lie ved rektors stab for nyskaping og eksterne relasjoner.
I tillegg til NTNU består partnernettverket av Sintef, SpareBank1 SMN og NTE.
Prosjektlederen mener engasjementet og iveren hos deltakerne borger for at arrangementet blir gjentatt. Flere uttrykte at det å skulle bryne seg på ungdommer med et annet syn enn sitt eget, gjorde dem mer bevisste. Samtidig var de veldig takknemlige for den kunnskapen de fikk ta del i gjennom de mange forelesningene.
Ungdommene har twitret, vært på facebook og videoblogget. Nå ligger det flere filmer på Youtube. En av oppgavene var nemlig å lage den mest sette videobloggen i løpet av fremtidscampen. Vinnerne fikk 5.000 kroner. Pengene valgte de å gi til Norges blindeforbund og arbeidet med førerhunder.