Gir større enheter bedre fagmiljøer?
Fusjoner, faglig konsentrasjon og samarbeid. Hva betyr det for utdanningskvaliteten?
Fredag 23. mai blir det debatt ved Universitetet i Tromsø (UiT), der spørsmålet reises om hvordan fusjoner bidrar til å styrke fagmiljøene ved utdanningsinstitusjoner.
- Hva skjer med utdanningen når fusjoner blir planlagt og gjennomført, spør Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) og UiT, som arrangerer konferansen «Kvalitet i utdanningene – er større bedre?».
Fusjoner, faglig konsentrasjon og samarbeid skal på dagsorden, blant annet med bakgrunn i Regjeringens arbeid med en ny stortingsmelding om struktur i høyere utdanning. Arrangørene ønsker at konferansen vil kunne gi gode innspill til dette.
Direktør i NOKUT, Terje Mørland, vil snakke om Hva som bidrar til økt kvalitet i utdanningen. Konferansen belyser også sammenslåingsprosessen ved UiT, hva man er fornøyd med og hva som har vært utfordrende. Det stilles også spørsmål ved hvilke utdanninger som er blitt bedre etter at universitetet og Høgskolen i Finnmark slo seg sammen. Særlig lærer-, ingeniør-, og helseutdanningene settes under lupen.
Spørsmål om hva som var målene for fusjonene, og hvordan man måler at målene er nådd, er blant temaene. Se programmet her