«Gratulerer, NTNU»
«Konklusjonen er klar: NTNU og rest-UH har vunnet terreng, mens UiO og UiB har tapt.»
De som skriver dette, er tre universitetsprofessorer – ved Universitetet i Bergen. I et leserinnlegg i Dagens Næringsliv mandag slår de fast at eget universitet og universitetet i Oslo taper terreng til NTNU, samt til resten av universitetssektoren.
Dag L Aksnes, Jan Petter Hansen og Jarl Giske berømmer NTNU for å ha styrket sin konkuranseevne i årene 2005-2011.
«Denne trenden er gjennomgående for perioden… UiO og UiB har tapt, mens NTNU og øvrig UH-sektor har vunnet andeler når det gjelder den resultatbaserte indikatoren for forskning. Denne inkluderer blant annet publikasjonsomfang, doktorgrader og andel forskningsmidler fra Forskningsrådet og EU. Tilsvarende utvikling finner vi for utdanning i form av andel avlagte studiepoeng», skriver de Aksnes, Hansen og Giske.
Merkevaren NTNU
Brevskriverne peker på tre forklaringer på at dette har kunnet skje:
Ledelsesmodell. NTNUs rektor er ansatt, og må stå til ansvar for et universitetsstyre.
Randsone. NTNUs nære og tette forhold til Sintef skaper godt grunnlag for vekst i forskningen basert på ulike former for finansiering.
Merkevarebygging. NTNU har etter de tre professorenes mening styrket seg som merkevare blant studenter gjennom sin klare faglige profil, markedsføring og utradisjonelle rekrutteringstiltak.
De framhever dessuten NTNUs styrevedtak fra 2011 om at man skal prioritere sterkere ansettelse av ekstern finansierte forskere i faste stillinger.