Massemønstring for FoU i skolen
Hele 325 lærerstudenter deltok denne uken med forsknings- og utviklingsprosjekter for morgendagens skole.
Lærerstudentene på den praktisk-pedagogiske utdanningen, den femårige lektorutdanningen og yrkesfaglærerutdanningen gjennomfører sine egne FoU-prosjekter som del av eksamen.
Over to dager denne uken diskuterte og evaluerte studenter og faglærere prosjekter knyttet til skolehverdagen studentene snart skal møte.
Utviklingskompetanse for skolen
Målet for FoU-kompetansen er at studentene skal kunne kombinere sine teoretiske kunnskaper med ”hands on”-prosjektkompetanse.
”Elevers motivasjon og oppfatning knyttet til vurdering med eller utan karakter”, ”Frå reproduksjon til tenkning – vurdering i historiefaget”, ”Læreres bevissthet av vurdering for læring”, ”Vurdering for læring – gammel vin i nye flasker”, er eksempler på prosjekttitler.
Studentene har lært seg ulike utprøvingsmetoder, innsamlingsmetoder og analyseredskaper for best mulig gjennomføring av utviklingsprosjekter i skolen.
Vekket interesse i direktorat
- Denne måten å utdanne nye lærere på har vekket Utdanningsdirektoratets interesse, sier nestleder ved PLU, Tine Arntzen Hestbek.
Lærere som mestrer utviklingsarbeid knyttet til praksisfeltet vil være svært nyttig for framtiden norske skole. Direktoratet ønsker nå å ta med seg ideen tilbake til Oslo.
Direktoratet ser gjerne at PLU legger alle slike FoU-prosjekter ut på nettet som en kunnskapsbase, i følge Hestbek.