NTNU skifter slagord

Fra nyttår skal slagordet til NTNU være «Kunnskap for en bedre verden». Dermed er mottoet «Det skapende universitet» en saga blott.

Publisert Sist oppdatert
Velkjent NTNU-budskap blir nytt slagord fra 1. januar.

Saken har vært behandlet av dekanene og er godkjent av rektor Gunnar Bovim.

Forøvrig mener jeg at...

For mange kommer kanskje ikke skiftet overraskende. Det skjer rett som det er at NTNUs rektor fletter inn «kunnskap for en bedre verden» i sitt budskap, og han uttrykte fra dag en at dette var et slagord som begeistret ham. Begrepet er allerede så innarbeidet at mange antakelig tror at dette lenge har vært NTNUs slagord.

Dypt savnet, eller ikke...

Men slagord kommer og slagord går. Nå begraves «Det skapende universitet» for godt. Det er uvisst om det blir særlig savnet.

«Kunnskap for en bedre verden» skal heretter brukes i logoen, både på bokmål og nynorsk. På nynorsk klinger det kanskje enda vakrere: «Kunnskap for ei betre verd.»

På engelsk vil NTNU fortsette å bruke «NTNU – Trondheim. Norwegian University of Science and Technology.» Vurderinga fra Kommunikasjonsavdelingen er at det internasjonalt er større behov for å innprente hva NTNU-navnet står for, og hvor universitetet holder til.