Viser film:

Politisk reklame i USA

I snart tretti har kunstnerne Antoni Muntadas og Marshall Reese analysert utviklinga av politisk reklame i USA. Mandag 5. november blir versjon åtte av deres filmprosjekt vist i Hovedbygningen.

I ettermiddag vises "Political Advertisement VIII 1952-2012" i Hovedbygningen. Kunstnerne Antoni Muntadas og Marshall Reese viser hvordan amerikansk TV-reklame har utviklet seg.
Publisert Sist oppdatert

Det er Kunstakademiet i Trondheim som har tatt initiativet til visninga av Political Advertisement VIII. 1952-2012. Nå, på tampen av den amerikanske valgkampen, illustrerer filmen hvordan politisk TV-reklame har utviklet seg, og hvordan også markedsføringsteknikker og politisk strategi har endret seg i løpet av disse årene.

Muntadas og Reese startet dette filmprosjektet for 28 år siden. Siden har de oppdatert det parallelt med valgkampsyklusen i USA.

Fra fakta til følelser

I tur og orden vises bruken av politisk reklame fra 1952 fram til dagens brennaktuelle valgkamp i USA. Det historiske forløpet får fram hvordan valgkampstrategene gradvis har benyttet ulike markedsføringsteknikker, blant annet negativ markedsføring og emosjonell reklame.

De politiske reklamesnuttene blir vist uten kommentarer. Flere av dem er ikke vist tidligere.

- Politisk reklame har endret seg. I begynnelsen inneholdt annonsene informasjon. Etter hvert blir markedsføringa mindre informativ og handler mer om strategi. Det de ønsker å oppnå, er å få folk til å kjøpe et produkt, nemlig kandidaten, sier Muntadas i pressemeldinga fra Kunstakademiet.

Anerkjente kunstnere

Antoni Muntadas er født i Barcelona, og bor delvis i hjembyen og i New York. Han benytter seg av ulike medium: fotografi, film, Internett og multimedia-installasjoner. Han har mottatt en rekke priser, og stilt ut sine arbeider i blant annet The Museum of Modern Art i New York, Berkeley Art Museum i California og Musée Contemporain de Montreal.

Dikteren og kunstneren Marshall Reese er bosatt i New York. Sammen med partneren Nora Ligorano dissekerer han media og manipulerer bilder fra skrift, TV, Internet og radio. Blant annet er de to kjent for prosjektet www.pureproductusa.com

Filmprosjektet blir vist i Hovedbygningen, auditorium H1, mandag 5. november klokka 18.00. Kunstnerne vil ikke være til stede, men det blir en introduksjon av professor Regina Möller fra Kunstakademiet i Trondheim. Det er gratis inngang.