Robot-nyvinning til sjøs

Denne båten har ingen fører. Den er heller ikke fjernstyrt. Likevel manøvrerer den trygt mellom andre fartøy.

Publisert Sist oppdatert

Forskere ved NTNU har utviklet nye styringssystemer for førerløse båter. De maritime robotene har de siste par årene vært testet på Trondheimsfjorden. I følge siste nummer av forskningsmagasinet Gemini kan miljøet ved NTNUs Centre for Ships and Ocean Structures (CeSOS) være først i verden med disse løsningene.

Førerløse båter, såkalte USV-er (Unmanned Surface Vehicles), har vært brukt i militær sammenheng siden 2. verdenskrig – i form av enkle, fjernstyrte småbåter. Disse har enten vært brukt som skyteskiver for bemannede marinefartøy eller som verktøy i farlige mineryddingsoperasjoner.

Siden har fokuset vært mest rettet inn mot å utvikle avansert førerløs teknologi til bruk enten i lufta eller under vann. Dermed har den viktige plattformen som binder disse to adskilte områdene sammen, blitt oversett. Forskernes utfordring er nå å ta steget fra fjernstyring til selvstyring. Slik at de førerløse båtene delvis eller helt kan operere på egen hånd for å løse ulike oppdrag. Som å frakte varer fra A til B uten å kollidere med andre fartøyer. Eller å kjøre i formasjon tilknyttet et moderskip, uten på forhånd å vite hvor moderfartøyet har tenkt seg. I følge Gemini står forsker Morten Breivik bak et slikt formasjonsstyringssystem. Mens andre forskningsgrupper i verden jobber med å få USV-er til å kjøre samlet i forhold til et forhåndsbestemt geometrisk mønster, trenger ikke USV´ene i Breiviks system å på forhånd å vite banen de skal følge.

- De kan koble seg på moderskipet etter behov og tett følge dets bevegelser. Kapteinen på moderfartøyet kan dermed styre sitt fartøy som han vil, uten å måtte følge noen forhåndsdefinert kjørerute. Så vidt jeg vet, er NTNU først i verden med denne teknologien som gjør at USV-er til å følge bevegelsene til andre fartøyer i stor hastighet, sier Breivik, og tar et forbehold ettersom han ikke vet hva som foregår i militærlaboratorier rundt i verden.