Slik blir du en bedre foreleser
Lege og førstelektor argumenterer for å droppe den monologbaserte forelesningsformen til fordel for mer dialog med studentene.
En foreleser må være faglig sikker, opptre med en indre glød og kunne fremføre budskapet.
- Forelesningen har alle teaterets ingredienser. Det er en skuespiller – foreleseren, en teatersal – auditoriet, et publikum – studentene, og et manus – fagstoffet som skal gjennomgås. Disse teaterdisiplinene kan læres, men er fraværende på medisinstudiet, mener lege og førstelektor Jan Helge Halleraker.
Den tradisjonelle måten å forelese på – gjennom enveiskommunikasjon og monolog – gir lite læringsutbytte, viser forskning. Nyere studier viser at ca ti prosent av stoffet sitter igjen hos studentene – innen en time etter forelesningen.
Mer bruk av toveis kommunikasjon øker læringsutbyttet. Halleraker viser til at man på Harvard University underviser i kunsten å fremføre pensum – med forbilde fra teaterverden. Halleraker spør om ikke behovet for opplæring også finnes på norske universiteter og høyskoler.
Førstelektoren anbefaler dialogbaserte forelesninger og bruk av studieguider. Halleraker viser til personlig erfaring fra et FoU-prosjekt med sykepleierstudenter hvor disse teknikkene ble brukt. Den faglige forståelsen økte, og strykprosenten gikk ned, i følge en kronikk i Tidsskriftet for Den norske legeforening