Storsjekk av norsk utdanningskvalitet

Tirsdag 15. oktober går startskuddet for den aller første nasjonale undersøkelsen av studiekvalitet ved universiteter og høgskoler.

Publisert Sist oppdatert

Da skal studenter i hele Norge for første gang svare på hvordan de oppfatter studiekvaliteten ved lærestedene. Om lag 70.000 studenter på bachelor- og masterprogram er med. Det er NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, som utfører undersøkelsen på vegne av Kunnskapsdepartementet.

– Jeg har store forventninger til kunnskapen vi vil få gjennom denne undersøkelsen. Studentenes egne vurderinger av studiekvaliteten vil være viktige for universitetenes og høyskolenes eget arbeid med å forbedre utdanningene og vil gi oss viktig informasjon om hvordan det står til Utdannings-Norge, sier Terje Mørland direktør i NOKUT.

Studentene får mulighet til å uttale seg om viktige tema som læringsutbytte, undervisning og veiledning, studieinnsats og egen motivasjon. Resultatene fra undersøkelsen skal publiseres i en ny nettportal på www.studiebarometeret.no. Den lanseres 1. februar neste år. Der det vil være mulig å sammenligne studier ved forskjellige høyskoler og universiteter.

– Alle andre-, og femteårsstudenter på bachelor- og masterutdanninger er med i årets undersøkelse. For at vi skal få så god kunnskap om utdanningskvaliteten som mulig, er det viktig at alle svarer. Resultatene vil legges på den nye portalen studentbarometeret.no, som vi håper skal bli en viktig kunnskapsbase når framtidas studenter skal velge utdanningsretning og studiested, sier Terje Mørland.

I den nye nettportalen vil det være mulig å sammenligne studieprogram innenfor og mellom institusjoner. Den skal være et verktøy for studiesøkere som ønsker å finne informasjon om studentenes oppfatninger av kvaliteten. Den vil også være nyttig for institusjonenes kvalitetsarbeid, og for studenter som er interessert i kvaliteten på studiet de går på.

I undersøkelsen blir studentene blant annet spurt om deres oppfatning av ulike kvalitetsdimensjoner ved studieprogrammet de går på. Dette dreier seg blant annet om undervisningskvaliteten, studieinnsatsen til studentene og yrkesrelevans.