Vekst i antall forskere som ikke underviser

Publisert Sist oppdatert

Antall forskere som ikke underviser har vokst kraftig ved landets universiteter og høyskoler. Det bekymrer både forskere og studenter, skriver Forskerforum.

- Utdanningene i Norge svekkes av at studiene ikke kobles nok mot forskningen. Dette er en litt skummel utvikling, sier leder av Norsk studentorganisasjon Kim Kantardjiev til avisen.

Også fagpolitisk leder i Forskerforbundet, Bjørn T. Berg, er urolig.

- Det er bekymringsverdig at det blir mer eksternt finansierte forskningsprosjekter, sier han.

Antall forskere som ikke underviser studenter er i kraftig vekst, viser tall Forskerforum har innhentet fra Database for statistikk om høyere utdanning (DBH). Norske utdanningsinstitusjoner ansetter forholdsvis flere forskere med lite undervisningsforpliktelser enn forskere i stillinger som er kombinert med undervisning. Det korresponderer med situasjonen ved danske universiteter som avisen forrige uke. Utviklingen kan være skadelig for utdanningskvaliteten, mener Norsk studentorganisasjon.

– De faglige satsningene ved institusjonene, har fokusert veldig på forskningssiden og ikke nok på studiesiden. Det fører til at man vil få en utvikling der studiene ikke kobles klart nok mot den forskningen som gjøres ved institusjonene, og det vil være en åpenbar svekkelse av utdanningene i Norge, mener Kantardjiev.

Den norske modellen for forskningsbasert undervisning baserer seg på at vitenskapelige ansatte, særlig ved universitetene, både forsker og underviser.

Ifølge DBH har imidlertid de mer rendyrkede forskerstillingene postdoktor og forsker med doktorgrad, økt med henholdsvis 215 prosent og 156 prosent fra 2001 til 2011. Den totale veksten i årsverk ved universitetene og høyskolene har i samme periode vært på 42 prosent. De vitenskapelige stillingene førsteamanuensis og professor, som både har undervisnings- og forskningsoppgaver, har vokst i takt med den generelle bemanningsøkningen. Førsteamanuensis har hatt en økning på 29 prosent og professor en økning på 41 prosent fra 2001.

– Det er bekymringsverdig at det blir mer eksternt finansierte forskningsprosjekter. Det er en alvorlig utvikling som går ut over undervisningen, sier Bjørn T. Berg.

Universitets- og høgskolerådet avviser at forskere uten undervisningsplikt er et problem.