Vidunderbil klar til dyst
Den er utstyrt med elektrisk motor og solcellepanel og skal snart kjempe om en pallplass i Shell Eco-marathon. Nok en DNV Fuel Fighter har rullet ut av NTNU-studenters hender.
Fredag ble den avduket, og de 14 spente studentene som står bak håper den skal vise seg som en av verdens mest energieffektive biler. På selveste nasjonaldagen skal den forsvare Norge i konkurranse med lag fra hele Europa. I Shell Eco-marathon handler det om å kjøre lengst mulig på minst mulig energi. De beste lagene kan teoretisk sett kjøre fra Kristiansand til Tromsø på energi tilsvarende kun en liter bensin.
- Det er beintøff konkurranse, og bilene blir bedre og bedre for hvert år, sier Lillian Aasheim, kommunikasjonssjef i Shell. Aasheim har fulgt konkurransen på nært hold i flere år, og sett hvordan lagene, teknologien og engasjementet stadig intensiveres.
Laget fra NTNU møter også en ekstra utfordring. Siden det har hevdet seg svært godt i flere år, er det mange som gjerne vil måle styrker med NTNUs lag. Så det ligger alltid en ekstra forventning fra mange som følger ekstra godt med når deres bil kommer på banen.
- Det kan skape mye press på deltakerne, men erfaringene fra tidligere viser at dette også gir ekstra motivasjon, sier Aasheim.
15. mai starter konkurransen, og den pågår frem til 19. mai. Først da vet man hvem som har gjort det best i de forskjellige klassene det konkurreres i. Det norske laget konkurrerer i klassen for ”urban consept”, som i motsetning til ”Prototype” har krav til å ha normal plass for fører, og den må ha fire hjul - dermed teoretisk sett ligne en konvensjonell bil.
- Vi har gjort flere forbedringer i forhold til fjorårets bil, og håper vi skal leve opp til forventningene om suksess. Vi har beholdt karosseriet i karbonfiber fra fjorårets bil, men motoren er helt ny. I tillegg har vi montert solcellepaneler, sier Catrine Hernes Hovland, PR- og medieansvarlig DNV Fuel Fighter.
Sjekk også: fb.com/DNVFuelFighter
Shell Eco-marathon startet som en intern konkurranse i Shell allerede i 1939, og har eksistert i sin nåværende form siden 1985. NTNU satte verdensrekord i 2009 da de kjørte 1246 kilometer på en energimengde tilsvarende en liter drivstoff med sin DNV Fuelfighter 1. Dagens Fuel Fighter har byttet energikilde fra brenselcelle til batteri, og i år er også batteri- og solcelleklassene slått sammen i Shell Eco-marathon. Derfor har teamet nå anskaffet et solcellepanel som under optimale forhold vil kunne generere det meste av den lille energien bilen trenger.