Framtidas elbil

Elbil med evigvarende batteri, strømutveksling med andre biler i trafikk og forbud mot å kjøre selv. Dette var blant ideene da deltakerne på Transnovas workshop under Technoport skisserte fremtidens elbil.

Her diskuterer én av gruppene forskjellige muligheter for fremtidens elbil. - Vi forsøker å bryte ned veggene mellom ulike miljøer og håper å få nye ideer ut av dette, sier prosjektleder Rob Moore (i midten) for workshopene under Technoport.
Publisert Sist oppdatert
Skal fremtidens biler være i privat eie, skal de ha musikkspillere, skinninteriør eller skal de ha hjul? Dette var blant problemstillingene som skulle diskuteres.

- Hva om bilene er lenket til hverandre og det er forbudt å kjøre selv, annet enn på privat område og på bygda?

- Kanskje de kan hente trådløs strøm via strømnettet langs veien?

Diskusjonen gikk høyt og raskt da forskere, studenter og personer med erfaring fra elbilbransjen møttes til workshop under Technoport tirsdag ettermiddag. Det arrangeres fire workshops i løpet av årets Technoport. UA var til stede da Transnova la frem en utfordring om å komme med ideer til framtidas elbil.

Vil bryte ned veggene

- Målet med Technoport er at alle skal bli inspirert av hverandre. Slik kan vi se nye muligheter og løsninger, sa NTNU-rektor Gunnar Bovim under sin åpningstale.

En viktig del av Technoport er workshops under fanen «Share the problem». Prosjektleder Rob Moore sier til UA at hensikten er å takle industrielle problem gjennom innovasjon.

- Vi forsøker å bryte ned veggene mellom ulike miljøer og håper å få nye ideer ut av dette, sier han.

Premisset er imidlertid at alle ideer som kommer frem er fritt tilgjengelige for videreutvikling.

- Er det ikke dumt å dele gode ideer i en slik setting?

- Jo, kanskje det. Men det ligger en ideell tanke i grunn om at man ønsker å forbedre samfunnet. Vi håper ikke på ferdige løsninger, men frø som kan vokse. Workshopsene kan også være en fin mulighet for networking og å vise seg frem for bedriften som presenterer et problem, sier Moore.

Utfordrer konseptet bil

Transnova er et offentlig organ med hovedmål om å bidra til å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren i Norge. Daglig leder Erlend Solem i Transnova mener Norge har en gyllen mulighet til å utvikle støtteindustri for å forbedre elbilene for resten av verden.

- Landet vårt er et av de største laboratoriene i verden for testing av elbiler. Bilprodusentene følger nøye med det norske markedet som er stort i elbilsammenheng. Ladeinfrastrukturen her har kommet relativt langt, og vi har muligheter for å bli ledende på både dette og informasjonsteknologi. Det er ingenting som sier at vi ikke kan lage flere elbiler i Norge også, sier Solem.

Transnova-lederen forklarer at utfordringen som ble gitt under workshopen handler like mye om konseptet bil som det handler om teknologien ved elbiler.

- Dette er ikke snakk om et alternativ til Tesla Model X, men hvordan vi tenker på bil i fremtiden. Det er en akseptert tanke at alle familier skal ha en bil, men bilene står parkert 90 prosent av tida. Dette er fantastisk sløsing, sier Solem.

- Evigvarende batteri løser alt

De forskjellige gruppene under workshopen var opptatt av lading og rekkevidde og det ble blant annet foreslått å utvikle en teknologi der bilene overfører energi til hverandre mens de kjører.

- Bilene kan regne ut hvor mye energi du egentlig trenger før neste, og trådløst selge overskuddet til noen som trenger mer.

- Problemet er at man aldri kan vite hvor mye man trenger. Det avhenger av kjørestil, terrreng, vær og andre faktorer.

- Hva om batteriene blir mer effektive og vi utnytter blant annet solcellekraft på bilene.

- Et evigvarende batteri løser alle problemene!

- Men evigvarende. Får vi til det?

Det spørsmålet er foreløpig ubesvart.