Hans Petter Graver er årets vinner av Akademikerprisen

Akademikerprisen deles ut av Akademikerne til personer som har utmerket seg med sin forskning, bidrag til akademisk frihet og kunnskapsformidling.

- Professor Graver mottar prisen for sin forskning, som er både omfattende og tverrfaglig, og sin forsknings- og kunnskapsformidling, skriver juryen i sin begrunnelse for å tildele ham Akademikerprisen for 2020.

- Graver er en rollemodell for andre akademikere. Som forsker og formidler bringer han frem ny kunnskap, utfordrer etablerte sannheter og viser betydningen av akademikere for politikk og samfunn, sier juryleder Merete Nilsson i en pressemelding.

Professor Graver mottar prisen for sin forskning, som er både omfattende og tverrfaglig, og sin forsknings- og kunnskapsformidling. Etikk og rettssikkerhet er fremtredende temaer i Gravers forskning, forfatterskap og formidling. Et eksempel på dette er prisvinnerens siste bok, «Jussens helter», som ble utgitt i vår. Dette er historien om tolv jurister som har valgt å følge sin egen samvittighet, fremfor å leve opp til systemets krav.

- Graver har sterk integritet og er ikke redd for å bruke sin tunge fagekspertise på en tydelig og lett forståelig måte i den offentlige samfunnsdebatten. I flere saker har han vært et viktig og uavhengig korrektiv og fremmet kunnskap om god forvaltnings- og myndighetsutøvelse. Graver er gjennom sitt virke med på å sikre en opplyst debatt, hvor hensynet til rettsikkerheten står i høysetet, sier Nilsson i en pressemeldingen.

Juryen trekker også fram at Graver har markerte seg som en kritiker av saksbehandlingen og innholdet i regjeringens forslag til fullmaktslov som ble utarbeidet da koronapandemien kom til Norge i mars 2020. Han har også deltatt i den offentlige debatten om EØS-skandalen og ansettelsen av ny daglig leder for Norges Bank Investment Management.

I sin forskning har Graver hatt en utpreget tverrfaglig profil, og foruten i rene juridiske emner som forvaltningsrett og europarett omfatter hans publikasjoner også temaer som retorikk og juss, rettshistorie, profesjonsetikk og rettssosiologi.

Hans Petter Graver er professor ved Det Juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo, der han i perioden 2008-2015 var dekan.