Vil femdoble antall studieplasser

NTNU vil ha tusen ekstra studieplasser på videreutdanning for lærere til neste år.

Publisert Sist oppdatert

Dette skal presenteres under statsminister Erna Solbergs (H) besøk ved universitetet tirsdag.

NTNU har cirka 200 videreutdanningsplasser i studieåret 2013/2014. Fra høsten skal dette utvides til 300 plasser, og fra neste høst kan tallet passere 1000.

LES OGSÅ: Erna møtte «drømmelærerne»

Forskningsbasert

– Det er viktig for oss at vi kan levere samme kvalitet på videreutdanningen som på lektorutdanningen. Vi vil derfor sørge for at våre videreutdanningsstudier også er forskningsbaserte og praksisnære, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim i en pressemelding.

Det kan også bli aktuelt å utvide utover de 1000 planlagte studieplassene:

– Vi skal benytte beste praksis, og sende tilbake faglig oppgraderte lærere med en tung faglig og didaktisk verktøykasse. I første omgang ønsker vi å tilby i overkant av tusen videreutdanningsplasser, så får vi se an om vi må utvide mer, sier Bovim.

Flere teknologiske fag

Utvidelsen av studieplasser for videreutdanning av lærere skal innholde flere teknologiske fag, samfunnsfag og estetiske fag. Fra før har NTNU et fagtilbud for lærere innen matematikk, naturfag, språk og rådgivning.

– Videreutdanning for lærere må bli en ordinær del av universitetenes og høyskolenes virksomhet. Å bygge opp kompetanse og kvalitet tar tid. Sektoren trenger robuste og forutsigbare rammer for å kunne ansette gode folk, og deretter tilby studier av høy kvalitet til lærere i jobb. Vi ser at beste praksis trenger litt endrede rammevilkår, sier rektor Bovim.

Krever kvalitet

John Brumo, som leder forvaltningsutvalget for lektorutdanningen stiller godt forberedt til møtet med statsminister Erna Solberg.

- Vårt budskap er at vi gjerne vil bidra til lærerløftet, men det er en klar forutsetning at det skal være kvalitet i utdanningen. Hvis ikke er det fare for at regjeringen kaster vekk pengene, sier han til UA.

De 105 nye studieplassene som kommer til høsten, er innen matematikk og naturfag. Ambisjonen er en bratt opptrapping til 1000 plasser allerede neste år. En studieplass er i denne sammenhengen et tilbud om et 30 studiepoeng-kurs, slik det blir praktisert i den statlige videreutdannings-strategien «Kompetanse for kvalitet».

.. og penger

- Dette krever finansiering. I dag kjøper Utdanningsdirektoratet studieplasser på universitet og høgskoler. Vi mener dette ikke er en bærekraftig ordning. Skal vi ha et bærekraftig system for videreutdanning av lærere må vi ha en varig, forutsigbar ordning på plass, sier John Brumo.

Han understreker at undervisningen som skal løfte alle disse lærerne må foretas av faste, vitenskapelig ansatte med forskningstid.

- Bare slik sikres god nok kvalitet og bærekraft, mener han.

Regjeringen har erklært at lærerne er den viktigste faktoren for elevenes læring, og at å heve kompetansen til lærerne er helt avgjørende.

Mangler kompetanse

Stortingsmelding nr 31, «Kvalitet i skolen» viste at bare én av ti matematikklærerne på studiespesialisering i videregående skole, har hovedfag eller master i faget. På 1-10-trinn blir 40 prosent av timene i norsk skole gjennomført av lærere uten fordypning i faget de underviser i.

Solberg-regjeringen plusset på 312 millioner kroner til videreutdanning for lærere i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet sist høst.

- Mange har spurt seg om UH-sektoren har kapasitet til å ta dette løftet. Det NTNU nå gjør er å sende et signal om at vi gjerne tar utfordringen, sier Brumo.