Senter eid av de fire store:

Styrt avvikling i St.Petersburg

Styret i Det norske universitetssenteret i St. Petersburg har vedtatt å anbefale styrt avvikling overfor de fire eierne, universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

STYRELEDER: Arne Bugge Amundsen er HF-dekan ved UiO, og dermed også styreleder for Det norske universitetssenteret i St. Petersburg. Denne uka har styret vedtatt å anbefale avvikling.

De vanskelige siste månedene ved Det norske universitetssenteret i St. Petersburg kan føre til at senteret må stenge dørene for godt.

Uniforum og På Høyden har i flere artikler beskrevet at driften ved senteret har blitt vanskeliggjort etter at russiske myndigheter først gikk til razzia og gjorde beslag i datautstyr i desember. Få dager senere ble 18 norske og svenske studenter ved senteret bedt om å forlate landet umiddelbart.

Statsadvokaten i St. Petersburg varslet at en sak kunne bli reist mot senteret, og at en avgjørelse kunne ventes innen 3. januar i år. Mer enn to måneder senere har det ikke kommet noen avklaring fra myndighetene, og planlagte kurs ved senteret har blitt kansellert i den usikre situasjonen.

Denne uken vedtok også senterets styre enstemmig å anbefale en styrt avvikling av senteret. Det forteller styreleder og HF-dekan Arne Bugge Amundsen til Uniforum.

– Vi ser at de administrative mulighetene for videre drift av senteret har blitt ytterligere komplisert, samtidig som vi etter to utlysninger ikke har lyktes å få på plass en ny senterleder til å ta over når sittende leder slutter i år. Disse to tingene i kombinasjon har ført til at vi ser det som tilrådelig å anbefale eierne å gjennomføre en styrt avvikling, sier Amundsen.

LES OGSÅ: NUPI-forskere om razzia: – Situasjonen er strammet inn

Senteret administreres av HF-fakultetet ved UiO, mens UiB, UiT og NTNU også er medeiere. Senteret har fem russiske ansatte i tillegg til senterlederen, UiT-professor Tamara Lönngren.

– Vi hadde naturlig nok en omfattende diskusjon om dette vedtaket. Dette er tross alt et senter som har virket etter intensjonene i 20 år. Dette er ingen hyggelig beslutning å fatte, men med ansvarligheten vi er pålagt som styre fant vi ut at dette var den riktige konklusjonen, sier styreleder Amundsen.

Med «styrt avvikling» ser Amundsen for seg at resten av 2018 går med til avvikling parallelt med tilnærmet normal drift ved senteret. Men den usikre situasjonen kan synes å prege tilfanget av norske studenter som søker seg til St. Petersburg. Amundsen opplyser at ett av de planlagte kursene for studenter fra UiB i april er kansellert på grunn av få påmeldte, mens skjebnen for et annet planlagt kurs for bergensstudenter skal avgjøres i nærmeste framtid.

Uniforum har vært i kontakt med senterleder Tamara Lönngren, som ikke ønsker å kommentere styrets vedtak.

LES OGSÅ: NTNU-student i St. Petersburg: - Det har vært en opplevelse