Statsråden ble grillet om prioritering av investeringer til nybygg og vedlikehold

Mangelen på en investeringsplan for nybygg og vedlikehold i høyere utdanning ble et sentralt tema da Stortinget behandlet den reviderte Langtidsplan for høyere utdanning.
Statsråd Iselin Nybø hadde ikke noe godt svar på hvorfor regjeringen ikke har lagt frem en prioritert liste over investeringer til nybygg og vedlikehold i forbindelse med revideringen av Langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Her er hun avbildet under et besøk ved NTNU i fjor høst. 
        
            (Foto: Espen Halvorsen Bjørgan)

Statsråd Iselin Nybø hadde ikke noe godt svar på hvorfor regjeringen ikke har lagt frem en prioritert liste over investeringer til nybygg og vedlikehold i forbindelse med revideringen av Langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Her er hun avbildet under et besøk ved NTNU i fjor høst.  Foto: Espen Halvorsen Bjørgan

Da revideringen av Langtidsplan for forskning og høyere utdanning ble behandlet av Stortinget tirsdag trakk flere frem det de mener er en vesentlig mangel ved rapporten: En prioritert liste over utbygginger og vedlikeholdsprosjekter i sektoren med en køordning var utelatt, selv om Stortinget har vedtatt at regjeringen skal legge frem en slik liste. I langtidsplanen er det kun en opplisting av innmeldte behov.

- Dere serverer bare en liste over prosjekter, uten investeringsplan eller køordning. Hvorfor har ikke regjeringen levert det Stortinget har bedt om, spurte Nina Sandberg fra Arbeiderpartiet.

- Gjennom langtidsplanen legger vi godt til rette for at regjering og Stortinget kan gjøre gode prioriteringer i statsbudsjettene som kommer, svarte statsråd Iselin Nybø.

Også Marit Arnstad fra Senterpartiet lurte på hvor denne prioriterte listen hadde blitt av, og spurte i samme slengen hvordan et nytt medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo i forbindelse med utbyggingen av Universitetssykehuset i Oslo ble prioritert opp mot andre byggeprosjekt.

Nybø svarte bare på sistnevnte, og sa at dette kom til å føre til høyere leieutgifter for universitetet, uten å gi noe svar på hvordan regjeringen ser for seg å prioritere utbyggings og vedlikeholdskostnader.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Dette er endringene i revidert langtidsplan for forskning og høyere utdanning

- Fine formuleringer må følges opp

Men det var ikke bare prioritering av bygging og vedlikehold som ble trukket frem. Under behandlingen etterspurte Arbeiderpartiet at planen følges opp med økte ressurser.

- Vi har sett frem til å få denne planen til behandling. I regjeringsplattformen erklærer regjeringen at forskningsinnsatsen og antallet studieplasser skal økes, men i budsjettet er det ingen realvekst utover den generelle budsjettveksten. De fine formuleringene må følges opp med kraftfulle prioriteringer, sa Arbeiderpartiets Nina Sandberg.

- Det er skuffende at den reviderte planen er blitt mer generell, utydelig og ullen. Det er ikke det norsk høyere utdanning trenger. Vi mener regjeringen svikter de viktigste oppgavene innen høyere utdanning. Forskerkarrieren er også i ferd med å bli lite attraktiv, og her må det legges til rette for gode arbeidsvilkår. Midlertidigheten må ned, og vi forventer at regjeringen kommer med en plan for hva som kan gjøres for å få til dette, fortsatte Sandberg.

Roy Steffensen fra Fremskrittspartiet sa fra talerstolen at de fleste er enige i at langtidsplanen gir forutsigbarhet, men at temaet midlertidighet må drøftes.

- Vi er opptatt av at sektoren skal være attraktive arbeidsgivere som kan tiltrekke og beholde talenter. Derfor er jeg glad regjeringen har satt som mål å redusere bruken av midlertidige stillinger i offentlig sektor. Jeg tar det derfor for gitt at vi får mulighet til å drøfte denne problemstillingen i året som kommer, sa Steffensen.

- Planen skal vise en retning og peke ut mål

Også Arnstad fra Senterpartiet påpekte at det er en stor enighet om de tematiske prioriteringen i langtidsplanen, men påpekte at det ikke er der den politiske uenigheten ligger.

- Regjeringen har ikke bidratt til å gjøre langtidsplanen til et tilstrekkelig styringsverktøy. Det er den for lite konkret til. Også Forskerforbundet har påpekt at planen har fungert best der den er konkret og forpliktende. Da mener vi det er et problem at den nye planen er mindre konkret og forpliktende, sa hun.

Nybø svarte på kritikken med å si at planen ikke er ment å være detaljert, men at den skal inneholde ambisjoner og peke ut en retning.

- Dette er ikke en plan hvor alle utfordringer skal inkluderes. Det har vært et poeng at planen skal vise en retning og peke ut mål og utfordringer der vi har konkurransefortrinn slik at vi kan fokusere vår innsats de neste ti årene. Men det er klart at det er felt som er utfordrende, og som vi må jobbe med, som ikke har fått plass i planen, sa statsråden.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

UA-kommentaren:

En debatt på nippet til å gå bananas

Det nærmer seg politisk behandling av NTNUs store campusprosjekt. Det er nå det gjelder. Da er det fristende for aktørene å ty til retoriske virkemidler.

To nye meritterte undervisere ved NTNU

Førsteamanuensis Paula Rice og professor Arne Krokan er tildelt stats som meritterte undervisere.

Bevar ironien?

«Utbygging av Vestskråningen og ivaretakelse av grøntarealer er ikke gjensidig utelukkende. En utadrettet utbygging av Vestskråningen vil sannsynligvis føre til større bruk av den minst brukte delen av Høyskoleparken.» skriver styret ved Studentersamfundet i denne ytringen.

The big challenge: Ein festival for folk flest?

«Store og flotte ord, men handlingar talar som kjend høgare enn ord, og det å setje ein skyhøg pris på billettane gjer festivalen utilgjengeleg for mange studentar. Kven er neste generasjon som skal forsøke å løyse framtidas utfordringar viss ikkje studentane?» skriv studentleiaren i denne ytringa.