Bovim får 1.250.000 som rådgiver

Gunnar Bovim gikk ned i lønn da han sluttet som rektor, men ligger fortsatt godt over en vanlig professorlønn.

Gunnar Bovim tjener fortsatt godt over millionen, som rådgiver for NTNU.

Lønnsgjennomsnittet for professorer er korrigert i saken

Ifølge tall fra personalavdelingen får Gunnar Bovim en årslønn på 1.250.000 kroner i sin nye stilling. Som rektor ved NTNU tjente Bovim i i fjor 1.723.000 kroner.

Bovim er ansatt som rådgiver ved fakultetsadministrasjon til Fakultet for medisin og helse, og sitter i Hovedbygningen på Gløshaugen.

Bovim hadde ikke på forhånd inngått noen avtale om bestemte vilkår dersom han gikk av som rektor før tiden. Han hadde forsåvidt heller ikke noen avtale om bestemte vilkår dersom han hadde gått av til rett tid, ifølge HR- og HMS-sjef Arne Hestnes.

Strategisk arbeid

– Organisatorisk har Bovim sin opprinnelige stilling ved MH – han har derfor formell organisatorisk tilknytning der. Men hans erfaring og kompetanse skal komme hele NTNU og, for så vidt, sektoren til gode, sier Hestnes.

Han sier Bovim skal jobbe med utdannings- og forskningspolitiske oppgaver av stor strategisk betydning for NTNU.

Bovims formelle stillingskode er professor.

Ifølge Forskerforbundets lønnsstatistikk lønnes en rådgiverstilling med i snitt 537.000 kroner. En professorstilling lønnes med 833.000 kroner.

Professorer i faglig-administrative lederstillinger tjener i snitt 1.032.000 kroner.

KD fastsetter Borgs lønn

Konstituert rektor Anne Borg får en årslønn på 1.650.000 kroner. Beløpet er fastsatt av Kunnskapsdepartementet.

– Departementet har nok blant annet vurdert hva rektorene ved de andre universitetene i Norge tjener, sier Hestnes.