Ap krever forklaring fra Nybø om nedleggingen av studietilbudet på Nesna

Ap har ber forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) komme til Stortinget for å redegjøre om nedleggelsen av studietilbud i Nesna i Nordland.

- Når det til og med stilles spørsmål om prosessen rundt Nesna fra regjeringspartiet Frp, skapes det en ny situasjon, og Stortinget bør komme til bunns i hva regjeringen har gjort og ikke gjort, sier stortingsrepresentant Martin Henriksen (Ap).

Beslutningen fra styret i Nord Universitet om å legge ned studiestedet vakte sterke reaksjoner da det ble kjent i juni.

Både lokalbefolkningen, studenter, ansatte og opposisjonen på Stortinget reagerte kraftig, men utdanningsministeren var raskt ute og sa at hun respekterte avgjørelsen til styret og ikke ville gripe inn i saken.

Så sent som i forrige uke varslet Frps utdanningstopp Roy Steffensen, som er leder av utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, at han mente det var grunnlag for å undersøke om nedleggelsen av studiestedet på Nesna har skjedd på feil premisser. Han utelukket ikke at saken ville ende opp i kontrollkomiteen.

Nå ønsker også Arbeiderpartiet en nærmere forklaring og har sendt et brev til statsråd Nybø der de ber henne komme til Stortinget for å redegjøre om nedleggelsen.

– Når det til og med stilles spørsmål om prosessen rundt Nesna fra regjeringspartiet Frp, skapes det en ny situasjon, og Stortinget bør komme til bunns i hva regjeringen har gjort og ikke gjort. Ap ber derfor statsråden snarest mulig redegjøre for Stortinget, sier stortingsrepresentant Martin Henriksen fra Ap i en pressemelding.

Henriksen mener at uttalelsene til Frp-toppen er oppsiktsvekkende.

– At Frp på Stortinget vil kalle inn en statsråd fra Venstre til kontrollkomiteen er alvorlig og oppsiktsvekkende. Vi har knapt sett noe lignende før, sier Henriksen.

LES OGSÅ: - Det var studentene som la ned Nesna

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.