Frp-topp åpner for at Nord-nedlegging kan ende i kontrollkomiteen

Frps utdanningstopp Roy Steffensen mener det er grunn til å undersøke om nedleggelsen av Nord universitets studiested på Nesna har skjedd på feil premisser.

Fremskrittspartiets Roy Steffensen er leder for utdannings- og forskningskomiteen i Stortinget.

– Nordland Frp har hele veien vært tydelig på at beslutningsgrunnlaget for nedlegging av Nesna er galt. Det merker jeg meg at mange andre også er. Når folk ser ut til å være i tvil om faktagrunnlaget er riktig, tenker jeg kanskje det kan være et spor å følge å ha saken i kontrollkomiteen, sier stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) til Nationen.

Steffensen, som leder utdanningskomiteen på Stortinget, viser til at det under høringen som var tidligere denne uken, ble presentert informasjon som han mener er i direkte motstrid til det ledelsen ved Nord universitet har lagt fram.

Han sier partiet er åpen for å diskutere om vedtaket om nedlegging strider mot intensjonene da Nord universitet ble slått sammen av Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag i 2016, skriver avisen.

Steffensen mener en kontrollsak er innenfor kontroll- og konstitusjonskomiteens mandat. En kontrollsak har ikke blitt tatt opp i verken Frps stortingsgruppe eller mellom regjeringspartiene, ifølge Nationen.

Studiestedene på Nesna og i Sandnessjøen ble 26. juni vedtatt nedlagt av styret ved Nord universitet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.