De betyr prestisje for universitetet, men NTNU har dårlig oversikt over hvordan det går med doktorgradskandidatene. Ingen vet hvor mange som bryter studieløpet, og særlig dårlig står det til med kunnskapen om de utenlandske stipendiatene.
- Vi har for dårlige data på hvorfor kandidater slutter, sier prorektor Kari Melby.Tore Oksholen
- En nestenfullført doktorgrad er ingenting verdt, sier styremedlem Helge Holden.Tore Oksholen
Over 2000 personer har doktorgradsavtaler ved NTNU. Målet er at 350 stipendiater skal disputere hvert år, men universitetet er langt unna dette målet. Ingen vet hvor mange som avbryter studieløpet. Antallet utenlandske kandidater har økt kraftig de siste årene. En del av dem sliter og faller fra, og NTNU erkjenner at mangelfull kunnskap om disse kandidatenes bakgrunn er et problem.
Erkjenner dårlig oversikt
En rapport om ph.d.utdanningen ved NTNU ble lagt fram ved siste styremøte. Her gjorde prorektor for forskning, Kari Melby, det klart at man har for dårlig oversikt over hvordan det går med kandidatene.
I rapporten heter det blant annet: ”Resultatene for 2009 og hittil i år avdekker at NTNU har for dårlig verktøy for å stille treffsikre prognoser, mangler oversikt over kandidatenes progresjon og har mangelfull kunnskap om hvorfor kandidatene ikke gjennomfører eller bruker for lang tid.”
Styremedlem Helge Holden utrykte bekymring over situasjonen. Overfor UA utdyper han sin bekymring slik:
- Det er for mange som avbryter studieløpet. Og vi vet for lite om hvorfor det skjer.
- Nesten er ingenting
Tar vi inn over oss hva som egentlig skjer når en ung, talentfull kvinne eller mann underveis gir opp et utdanningsløp på høyeste nivå? Holden maner til å ta situasjonen på det største alvor.
- En nesten-fullført PhD er ingenting verdt. Avbrutte doktorgradsløp innebærer at betydelige ressurser i form av lønn, veiledertid, stipendiattid kastes bort, poengterer Holden.
Han minner om at problemet med avbrutte PhD-løp gjelder de flinkeste hodene i samfunnet.
- Dette er i utgangspunktet "de beste av de beste" – de som alltid har gjort det bra gjennom nesten 20 års skolegang, og som ved et avbrutt løp kanskje for første gang prøver på noe de ikke får til, sier han.
Sliter med å tilpasse seg
Holdens bekymring over avbrutte løp gjelder ikke minst for PhD-kandidater fra utlandet.
- En del av disse kandidatene sliter med å tilpasse seg harde krav og tøff progresjon. Her er det ekstra viktig med tett oppfølging, både når det gjelder utvelging av kandidater og underveis i doktorgradsløpet, poengterer Holden, som selv kommer fra matematikkmiljøet.
Det er langt fra enkelt å gjennomføre intervjuer med kandidater og sjekke bakgrunn, motivasjon og mer når kandidaten befinner seg et helt annet sted i verden. Da kan telefonintervju eller samtaler over Skype være det man har å basere seg på. Her må man også passe på at man intervjuer riktig kandidat og ikke en stand in.
Mer enn 50 program
- Helge Holden bringer opp noe jeg anser for å være svært viktig, kommenterer prorektor Kari Melby.
- Hvordan kvalitetssikrer man inngangen på ph.d-løpet? Vi har over 50 doktorgradsprogram i dag, og å utvikle gode metoder for å ta opp gode kandidater er høyt prioritert. Dette gjelder norske som utenlandske kandidater, sier hun.
Prorektoren er opptatt av at riktig kompetanse ikke er tilstrekkelig.
- Har vi rutiner for å sikre at vi også får motiverte kandidater? Det er avgjørende at vi sørger for å forberede dem på hva som kreves for å gjennomføre et doktorgradsløp. Derfor er min anbefaling at man gjennomfører intervju for å sikre at man har å gjøre med riktig person, samt å sjekke kandidatens motivasjon.
Mangler data
NTNU hadde i 2009 størst tilbakegang av de norske universitetene i antall avlagte doktorgradsdisputaser. Totalt ble det i fjor kreert 259 doktorander. Det er 55 færre disputaser enn i toppåret 2008, og fortsatt langt unna målet om 350.
En del doktorgradsavtaler er etterhvert blitt mer eller mindre sovende, ved at kandidaten har tapt fremdriften. Her er Melby opptatt av å få etablert rutiner for å avslutte ikke-aktive avtaler.
- Men hva med manglende kunnskap om hvem og hvor mange kandidater som slutter underveis?
- Det er et svært stort problem at vi ikke har gode nok data her. Vi skal finne ut av dette, lover prorektoren.
Hun leder arbeidet med å etablere en felles standard for PhD-utdanningen for hele løpet fra oppstart til disputas. Dette skal være retningsgivende for alle doktorgradsprogram ved universitetet.
- Nå har vi fått tilbakemelding på rapporten fra styret, og vi begynner å jobbe med disse sakene umiddelbart, sier prorektor Kari Melby.