"Jeg er bekymret for 3- årig ingeniørutdanning"

Dersom Rektors forslag blir vedtatt vil det medføre en oppsplitting av teknologimiljøet på Kalvskinnet, og spre dette fagmiljøet på minst 3 fakulteter.

Gjennom fusjonen er NTNU tilført en solid portefølje av 3-årige ingeniørutdanninger fra Fakultet for teknologi på Kalvskinnet, skriver dekan Terje Meisler.
Publisert Sist oppdatert

Etter fusjonen har NTNU styrket sin studieportefølje, og denne består nå av lengre disiplinbaserte utdanningsløp og mange nye kortere profesjonsutdanninger. Denne nye rikdommen er en ressurs som NTNU må forvalte med omhu og klokskap. I fusjonsplattformen er ambisjonene ikke mindre enn å være «et nasjonal tyngdepunkt innen profesjonsutdanning».

Gjennom fusjonen er NTNU tilført en solid portefølje av 3-årige ingeniørutdanninger fra Fakultet for teknologi på Kalvskinnet. Dette er utdanninger som allerede utmerker seg nasjonalt gjennom:

Med vår brede portefølje av 3-årige ingeniørutdanninger har vi selvsagt store ambisjoner knyttet til fusjonen og samarbeid med andre fagmiljøer. Flere av disse ambisjonene er allerede nedfelt i fusjonsplattformen, som f.eks. tverrfaglighet, det å være en nasjonal kunnskapsleverandør til norsk næringsliv og det å være en drivkraft innen nyskapning. Når vi flytter inn i det nye Teknologibygget i januar 2017 får teknologimiljøet på Kalvskinnet nettopp den arenaen vi så lenge har ønsket oss for å realisere disse ambisjonene.

Min bekymring

Førstkommende mandag skal styret fatte en beslutning om NTNU sin framtidige faglige organisering. Forslaget som styret har fått innebærer å innpasse ingeniørmiljøene på de tidligere høgskolene i eksisterende struktur på NTNU. Dette vekker dyp bekymring mht framtiden for de 3-årige ingeniørutdanningene. Dersom dette forslaget blir vedtatt vil det medføre en oppsplitting av teknologimiljøet på Kalvskinnet, og spre dette fagmiljøet på minst 3 fakulteter. Faren for en ytterligere oppsplitting knyttet til etablering av ny instituttstruktur i de foreslåtte fakultetene er også klart tilstede. 

Den foreslåtte faglige organiseringen vil kanskje styrke koblingen mellom den 3-årige ingeniørutdanningen og de 2-årige masterprogrammene. Men det er ikke like opplagt at den vil styrke den 3-årige ingeniørutdanningen som en selvstendig profesjonsutdanning, som har sin egenart og sitt regionale samfunnsoppdrag. Faren for en akademisering av de treårige ingeniørutdanningene for å tilpasse seg masterprogrammene, er overhengende og vil ikke bidra til å styrke profesjonsutdanningen. Den foreslåtte faglige organiseringen vanskeliggjør også den tverrfaglige utviklingen av våre studier fordi vi blir spredt på ulike fakultet.

Fakultet for teknologi har videre et ansvar for Yrkesfaglærerutdanningen innen bygg, elektro, teknologi og industriell produksjon, samt restaurant- og matfag. Dette er små studier som avhenger av tett samarbeid og koordinering. Denne utdanningen vil i foreslått struktur måtte koordineres av 3 fakulteter på Kalvskinnet og SVT (lærerutdanningen). 

Et svekket teknologimiljø på Kalvskinnet vil ikke kunne være den motoren NTNU trenger for å ivareta den faglige integrasjonen og videreutviklingen av de 3-årige ingeniørutdanningene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund.

Vårt samfunnsoppdrag

Uavhengig av faglig organisering håper jeg at styret fatter et vedtak som sikrer de 3-årige ingeniørutdanningene muligheter til å videreutvikle sin egenart til det beste for samfunnet og i tråd med intensjonene i fusjonsplattformen.