Kommunikasjonsdirektøren ønsket ikke å kommunisere
Universitas har gjort flere iherdige forsøk på å få kommunikasjonsavdelinga ved UiO til å snakke om seg selv. Men kommunikasjonsdirektøren vil ikke kommunisere med dem.
- Hvorfor vil ikke kommunikasjonsavdelinga ved UiO snakke med oss, lurer Universitas på etter flere forsøk på å få direktøren der i tale.
istockphoto
I artikkelen « Universitetets tåkefyrster» skildrer journalisten de mange forsøkene på å få kommunikasjonsdirektøren i tale. Foranledninga var Uniforums oppslag om at Universitetet i Oslo hadde kjøpt kommunikasjonstjenester for flere millioner kroner mer enn hva som var budsjettert. Dette ønsket studentavisa å komme til bunns i: Hvorfor har kommunikasjon blitt så viktig at UiO brukte 68 000 kroner på to taler?
Universitas ringer kommunikasjonsdirektøren fem ganger uten å få kontakt i den andre enden. Deretter mottar de en e-post der det kort meddeles at de ikke får noe intervju.
Studentavisa får moralsk støtte av PR-sjef Hans Geelmuyden, som slår fast at mangelen på kommunikasjon er det aller verste:
– Et universitet må stå for den frie tanke, for fri debatt og fri meningsflyt. Uansett om det er Universitas, VG eller Aftenposten som ringer kan de ikke la være å svare når mediene tar kontakt, sier han til avisa.
Oppmuntret av svaret fra blant annet en guru i bransjen tok Universitas ny kontakt per e-post med kommunikasjonsavdelinga til UiO. Denne gangen viser den til uttalelser fra medierådgivere og en politisk redaktør. Men kommunikasjonsavdelingens ansatte er urokkelige:
– UiO finner det ikke naturlig å kommentere disse utsagnene.
LES OGSÅ: Universitas sin artikkel i sin helhet