Reagerer på IT-retningslinjer
NTNUs IT-sikkerhetskurs ønsker ikke at du forteller om jobben din på sosiale medier. NTNU-ere protesterer… på Twitter.
Over to millioner nordmenn har konto på Facebook. Twitters forretningsidé går ut på du kan fortelle hele verden hva du gjør eller tenker akkurat nå, også uten betenkningstid og med begrenset angrefrist.
NTNU ønsker å bevisstgjøre ansatte og studenter om bruken av sosiale medier. Blant annet gjennom et nettbasert sikkerhetskurs i IT-bruk. Leksjon 13 omhandler sosiale medier. Ansatte har rett på et privatliv, men arbeidsgiver har også sine behov, forteller den pedagogiske anlagte historien om ”June”, som blogger om hagen sin, men som ofte sier sin mening gjennom avisenes spalter.
Leksjon 13 ikke et lykketall
NTNU vil helst ha gla’-tvitring.
IT-sikkerhetskurset forteller ”elevene” i leksjon nr 13 at jobbrelatert informasjon ikke har noe å gjøre på din Facebook-side, og at du ikke skal bruke e-postadresse fra NTNU på for eksempel Facebook, Myspace ellerLinkedIn.
”Privat e-post, eller ytringer på internett, skal ikke kunne knyttes til NTNU på en ufordelaktig måte.”
Det anbefales at du på nettjenester ikke omtaler verken arbeidsgiver eller dine egne arbeidsoppgaver eller prosjekter.
Problemet er det manglende skillet mellom privat og offentlig. Blandingen av jobb og privat er mer regelen enn unntaket på Twitter. Ansatte ved NTNU reagerer på leksjon nr 13. Uttrykt gjennom sosiale medier, selvsagt (se faktaboks).
- Legitimt å kritisere arbeidsgiver
Nettbrukerne er oppført som NTNU’ere, og nettinnleggene kan selv være brudd på NTNUs retningslinjer formulert i kurset. Tvitringen med referanse til ”Big Brother” tilhører førsteamanuensis Magnus Lie Hetland ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap:
- NTNU har, som hvilken som helst arbeidsgiver, et forståelig behov for å bevisstgjøre sine ansatte om bruk av sosiale medier. Om retningslinjene er eksempel på et virkemiddel for å hindre enhver negativ omtale av NTNU, er det ikke bra. Det må være legitimt å kunne kritisere arbeidstaker på kritikkverdige forhold. Særlig er dette viktig for en forsker å kunne ha denne muligheten, sett i lys av akademisk frihet.
Jobb versus privat
- Det er helt naturlig for meg å tvitre om hendelser fra både jobb og privatliv. Jeg har stadige tvitringer om jobbrelaterte ting. Ikke noe av dette kan jeg tenke meg vil bli oppfattet som problematisk av arbeidsgiver. Som forsker kan det være vanskelig å skille arbeidstid fra fritid. Som programmerer kan jeg ta med meg jobben hvor som helst. Jeg oppfatter disse retningslinjene mer som gode råd. Skal man tolke dette bokstavelig, er det ikke særlig aktuelt å etterleve, mener Hetland.
Som eksempel nevner han innlegg i UAs leserbrevspalte som et mulig brudd på retningslinjene. LinkedIn er et nettverk hvor din jobb- og bransjetilhørighet er mesteparten av poenget med å mingle elektronisk.
- Jeg er også medlem av sosiale nettverk rettet mot forskere. At jeg ikke skal kunne omtale arbeidsoppgaver eller prosjekter her, vil være ganske så meningsløst.
Tekst beregnet for "alle"
Tjenesten er levert av Junglemap Nanolearning , som også har gitt NTNU råteksten. De ulike leksjonene om IT-sikkerhet er i utgangspunktet beregnet på arbeidstakere i sin alminnelighet. Teksten er siden blitt redigert av universitetets IT-avdeling for NTNU-forhold. Dette bekrefter Arild Nybraaten, som er koordinator for informasjonssikkerhet ved NTNU.
- I etterpåklokskapens lys ser vi at teksten er for unyansert. Den tar ikke nok høyde for hvordan nettet brukes i faglig sammenheng. Vi diskuterte å skille mellom faglig og administrativt ansatte, men landet på to tekstvarianter: en for alle ansatte, og en for studenter. Teksten er snau, og vi skulle gjerne hatt større mulighet til å utdype, sier Nybraaten.
"Retningslinjer og Råd" for bruk av sosiale medier ikke har formell status, men må oppfattes mer som noe man må tenke over når man opptrer på sosiale medier, ifølge Nybraaten.
Andre signal fra dekanene
I "10 råd for bruk av sosiale medier" som ble vedtatt av dekanmøtet sist mandag, er ordlyden en annen enn i sikkerhetskurset.
6. "Du kan kommunisere om både positive og negative saker og hendelser, men tenk gjennom konsekvensene for NTNU før du publiserer noe. Dette gjelder også når du bruker sosiale medier på egne vegne, når dine lesere vet at du jobber eller studerer på NTNU."
Her opereres det ikke med samme skille mellom jobb og privat. Krisesituasjoner har andre regler. Her kan du ikke kommunisere uten klarsignal fra kriseledelsen.