Skoleminister som strutter av selvtillit

Karakterer på barnetrinnet, fremtidens skole, lærerlønn og frafall i læreryrket. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen og Høyre-leder Erna Solberg møttes til direktesendt TV-debatt på NTNU i dag.

Publisert Sist oppdatert

Anledningen var dag to av NKUL – den nasjonale konferansen om bruk av IKT i utdanning og læring. Denne uken er over 1 000 skolefolk samlet på NTNU, de fleste er lærere men skoleledere og IKT-ansvarlige ved skoler er også godt representert.

I morgentimene tirsdag var det stinn brakke da kunnskapsminister Kristin Halvorsen og Høyre-leder Erna Solberg møttes til direktesendt debatt i regi av TV2 Skole. Første tema ga seg selv, bare to dager siden Høyres landsmøte gikk inn for å innføre karakterer fra femte trinn i grunnskolen. Ordningen er allerede slaktet av politiske motstandere og mange lærere.

Ubegrunnet karaktervedtak

Kunnskapsministeren fulgte opp, og slo fast at grunnlaget for vedtaket kun bunner i ren synsing fra Høyre.

- Dette er noe Høyre har funnet på. Det finnes ikke noen som helst faglig begrunnelse for at det skal settes tall på barn, sa Halvorsen og høstet flere runder med applaus fra salen.

Solbergs forsøk på å angripe kunnskapsministeren for manglende løft på etter- og videreutdanning for lærere, ble også parert. Hun sa at de som hevder dette, ikke kan ha fulgt særlig med i timen. Halvorsen var i kamphumør, og klippet også kjapt av TV2s debattleder Trude Teige da hun forsøkte å innlede et spørsmål med det faktum at SV nå snart har sittet åtte år i regjering.

- Ja, heldigvis. Og på de årene har skoleresultatene gått rett til værs, sa Halvorsen, med en talende armbevegelse.

Frafall naturlig

Frafall var heller ikke et tema egnet til bekymring.

- Yrket er blitt mer attraktivt. Søknaden til lærerutdanningen har økt med 60 prosent siden 2008. Det er fantastisk, statusen til lærerne er på vei opp, slo kunnskapsministeren fast.

Hun viste også til at det skal være et visst frafall.

- Dette er et yrke som krever et sett med de rette egenskapene. Om noen underveis finner ut at de ikke er i besittelse av disse egenskapene, er det helt ok. Vi får flere inn ad andre yrkesveier, så vi får flere inn enn vi mister, sa ministeren, som samtidig understreket at frafallsproblematikk skal tas på alvor.

Mer å gå på

Ett felt var de to motstanderne enige om - og opptatt av. Tidlig bruk av IKT i skolen ser ut til å viske ut kjønnsforskjeller mellom jenter og gutter. Guttene, som gjerne ikke er så finmotoriske av seg, viser seg for eksempel å kunne produsere like mye tekst som jentene når de skriver på pc. De var også enige om at vi er ganske gode på IKT i norsk skole, men at det absolutt er mye å strekke seg etter. På utstyrssiden ser det ikke så verst ut, men det er mye å hente på å bli bedre på infrastruktur og til å nå maksimal utnyttelse av de hjelpemidlene man har.