Torberg Falch mener åpenhet om resultat gir bedre skoler
Prodekan og samfunnsøkonom Torberg Falch ved NTNU mener offentliggjøring av karakterer på hver skoles kvalitet er veien å gå for å få bedre skoler.
- Dette handler ikke om stigmatisering av skoler. Dette handler om at rektorer gjør en viktig jobb som de også må stå til ansvar for, sier Falch, til adressa.no.
Torberg Falch er prodekan for forskning og professor i samfunnsøkonomi ved NTNU, og han har ledet arbeidet med rapporten «Skolekvalitet i videregående opplæring» som Senter for økonomisk forskning har gjort. Rapporten er bestilt av Kunnskapsdepartementet og legges fram av statsråd Torbjørn Røe Isaksen i dag mandag.
Noen av konklusjonene er at skolekrisen i Nord-Norge er mer alvorlig enn tidligere antatt. Videre påpekes det at de beste skolene løfter både de sterke og de svake elevene. Den nye metoden knuser bildet av at skolene med de beste sluttresultatene er de beste.
Tallene er ment som et verktøy for skoleeierne for å styre skoleutvikling og ressurser. Forskerne har undersøkt hvor mye den enkelte videregående skole bidrar til det elevene lærer, og hvorvidt skolene bidrar til at elevene greier å fullføre videregående skole eller ikke. Forskerne har tatt høyde for at elevenes bakgrunn varierer mellom skolene, blant annet gjennom å kontrollere for karakterer fra ungdomsskolen og sosial bakgrunn.
- Vi mener at indikatorer bør beregnes regelmessig og at de må brukes til å styrke kvalitetsarbeidet og kvaliteten i skolen, sier professor Torberg Falch til Adresseavisen.
Han tror en offentliggjøring av karakterer på hver skoles kvalitet er veien å gå for å få bedre skoler. Samfunnsøkonomen frykter ikke at synlighet og rangering av resultatene skal skape oppfatninger av eliteskoler og taperskoler.
Undersøkelsen er basert på det som er kvantitativt målbart. Karakteren hver skole får er beregnet ut fra sju indikatorer som skal si noe om skolens kvalitet. Skolene i Trøndelag har resultater midt i feltet, Oslo kommer godt ut, og har ingen skoler på laveste nivå. De tre nordligste fylkene kommer dårligst ut. Tendensen er at skolene scorer bedre når de får rendyrke fagretningen.
Høyre vil ha en nasjonal veiledningsordning for å følge opp skoler som gjør det for dårlig. I en uttalelse fra partiets landsmøte heter det at partiet er bekymret for at kvaliteten på skoletilbudet varierer geografisk og at skoleeiere med svake resultater over tid, bør følges bedre opp.
– Vi ser i dag systematiske forskjeller mellom skoler, fylker og kommuner når det gjelder hvor mye elevene lærer. For lite læring for elevene bør få konsekvenser. Vi må spørre oss om vi trenger en tydeligere og mer langvarig oppfølging av skoler der elevene over tid lærer for lite, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en uttalelse på KDs nettsider.