Verden samles til humanitært toppmøte

Utdanning for barn i krig er Norges hovedsak når FN innkaller til verdens første humanitære toppmøte

Barn trenger utdanning - også der det er krig og konflikt. Hvordan få til det? Dette er Norges viktigste sak under toppmøtet. Her fra Basra i Irak.
Publisert Sist oppdatert

125 millioner mennesker i verden trenger hjelp, sier FN og kaller sammen til verdens første humanitære toppmøte.

– Klimaendringer, ulikheter, konflikter og fattigdom setter flere i fare og truer med å overvelde verdens humanitære system, sier FNs-generalsekretær Ban Ki-moon.

Mandag og tirsdag kaller han sammen til verdens første humanitære toppmøte med rundt 5.000 deltakere i tyrkiske Istanbul.

– Det humanitære toppmøtet er svært viktig. Det blir det første i sitt slag, sier utenriksminister Børge Brende (H) som leder den norske delegasjonen på møtet.

– Vi ser at de humanitære behovene i verden er enorme. Vi vet blant annet at det er 60 millioner flyktninger i verden, sier han til NTB.

Tilgang til utdanning

Utdanning for barn i krig er en hovedprioritet fra norsk side.

– Vi vil bruke toppmøtet for å styrke den internasjonale innsatsen for beskyttelse og tilgang til utdanning i krise og konflikt, sier Brende og er også opptatt av effektivisering av den humanitære bistanden.

Utdanningstilbud til folk som opplever krig og konflikt er problemstillinger NTNU også er opptatt av. I januar innledet universitetet et faglig samarbeid med Flyktninghjelpen. Hjelpeorganisasjonen har formulert åtte problemstillinger som de mener krever mer forskning og innovasjon - og som blant annet handler om å gi ofre for krig og konflikter tilgang til utdanning. (se egen faktaboks).

Norske hjelpeorganisasjoner deltar også på toppmøtet. Da Universitetsavisa i januar intervjuet generalsekretær Jan Egeland om NTNU-samarbeidet, var han ikke i tvil om at NTNU-befolkningen kan bruke sin forskning og kunnskap til å gjøre hjelpearbeidet enda bedre. Blant annet trenger Flyktninghjelpen hjelp til å kommunisere bedre med lokale samarbeidspartnere i områder hvor terroristene har kontroll:

- Hvordan kommunisere bedre ved hjelp av video og andre verktøy? Hvordan drive opplæring på avstand? Hvordan drive kvalitetskontroll? Hvordan følge hjelpesendingene fram til dem som trenger dem når det ikke er mulig å ha hjelpearbeidere fysisk til stede i området? Hvordan overføre kontanter elektronisk framfor hjelpesendinger, sa Egeland i intervjuet med UA.

LES OGSÅ: Flyktninghjelpen trenger NTNUs kloke hoder

LES OGSÅ: Egeland imponert av NTNUs innsats for flyktninger

Trenger 20 mrd, har fått 20 pst

Ifølge FN trenger 125 millioner mennesker nødhjelp i år. Verdensorganisasjonens samlede humanitære appell for 2016 er den største noensinne på over 20 milliarder dollar. Bare 20 prosent av den er innfridd.

Den samlede humanitære innsatsen fra Norge i år er ifølge UD nærmere 5 milliarder kroner.

– På dette møtet er det viktig at man slår fast de humanitære prinsippene, og selvsagt at man følger opp på det som har vært gitt av løfter, sier Brende og er spesielt opptatt av bidragene som ble lovet på givermøtet for Syria og nabolandene i februar.

– Norge vil bruke møtet til å konkretisere de forpliktelsene som vi allerede har påtatt oss. Om det kommer nye bidrag, må man avvente møtet på mandag for å se, sier han.

Kritikk fra Leger uten Grenser

Ikke alle lar seg imidlertid imponere av arrangementet. Leger Uten Grenser (MSF) har trukket seg og mener samlingen ikke tar tak i svakheter i verdens humanitære innsats og truslene som møter helsearbeidere og sykehus.

Tyrkias vertskap er også under lupen, spesielt anklager om at landet stenger grensene for syriske flyktninger.

– Jeg forventer ikke at toppmøtet blir et veiskille, og at ting vil endres over natten. Til det er utfordringen for store. Men jeg håper toppmøtet kan bidra positivt på flere viktige områder og bli starten på en prosess, sier Brende til NTB.

LES OGSÅ: Hun var selv flyktning, nå hjelper hun nye flyktninger

LES OGSÅ: NTNU-ansatt hjelper barna som må flykte over havet

LES OGSÅ: NTNU gir flyktninger opplæring i norsk