Se til Finland - noen kritiske kommentarer

Ytringen om eget fakultet for utdanning og læring avføder en kritisk kommentar fra professor emerita Kari Hag.

Publisert Sist oppdatert

Jeg leste med interesse ytringen Lag et eget fakultet for utdanning og læring. Her blir Finland trukket fram som et eksempel der et fakultet forvalter utdanninga av lærere fra 1. til 13.klasse.

Dette stemmer ikke med min kunnskap om utdanning av matematikklærere i Finland, så jeg henvendte meg til leder for emnelærerutdanninga i matematikk ved Universitetet i Helsinki, professor Juha Oikkonen, og fikk dette svaret:

Didactical themes

"You are right about the Finnish system. Teachers for grades 1-6 study in the Faculty of Education at the Department of Teacher Education.

Subject teachers get their master's degree in subject departments and faculties. Especially, the subject teachers write the master's thesises at the subject departments.

In many cases these are about didactical themes. The education of a subject teacher is the collaboration of three partners:

*The subject departments (the main plus one side subject): knowledge in the subject plus some subject didactics.

*The department of teacher education: general pedagogy.

*Training schools (belonging in many cases to the faculty of education): practical training.

Some more comments: The LUMA-centre (www.helsinki.fi/luma/english/) gives many students a possibility for "unofficial" practical training.

Many subject departments have put much effort into developing their subject teacher education. For example for my own deparment of math and stat, subject teacher education is essential: about half of our master's degrees are there."

Vagt

Dahl og Ramberg kommer også inn på internasjonale rankinger. Her har TU München per i dag ikke plassert seg blant the world's top universities for education, Universitetet i Helsinki er nr 44, UiO befinner seg i intervallet 51-100, UiB i intervallet 151-200 mens NTNU ikke er plassert.

Jeg synes ellers det er for mye som er vagt i artikkelen. Tenker man seg lærerutdanninga på HiST innlemmet i dette fakultetet? Jeg går ut fra at Program for lærerutdanning skal inngå. Hva ellers kan "best virkeliggjøre målene for Utdanningsvitenskap og lærerutdanning"?

La meg til slutt understreke at jeg helt enig med Dahl og Ramberg når de sier "Det avgjørende er den innsats og samhandlig alle ansatte setter inn". Men hvordan inspirere til slik innsats og samhandling?