Tekna frykter rasering av petroleumsmiljøet

På få år har tallet på søkere til petroleumsfag falt til en brøkdel. – Det går raskt å rasere fagmiljøer, men tar mange år å bygge opp kompetansen, mener fagforeningen Tekna. - De som starter nå har gode sjanser til å få en kremjobb, kontrer instituttleder Egil Tjåland ved NTNUs Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk.

Bare 31 personer har søkt seg til de 29 plassene ved på petroleumsstudiet ved NTNU.
Leder Christoffer Vikebø Nesse i Tekna student synes ikke det er rart at unge blir skremt bort petroleumsstudier.
Instituttleder Egil Tjåland ved NTNUs Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk sier de lave søkertallene var forventet.

Tirsdag ble tallene fra Samordna opptak kjent. Bare 31 personer har søkt seg til de 29 plassene ved på petroleumsstudiet ved NTNU i Trondheim. Det er en halvering fra i fjor, og på to år er tallet falt til rundt en tidel.

Har advart oljeindustrien

– Bransjen har ikke vært på banen, sier president Lise Lyngsnes Randeberg i Teknisk-naturvitenskapelig forening (Tekna) til NTB.

LES OGSÅ: Dette er de mest populære studiene

– Tekna har advart oljeindustrien mot å tenke kortsiktig når de nedbemanner. Vi har sagt at næringen står i fare for å skremme bort mange kloke hoder fra å søke til petroleumsstudiene. Vi skal drive med olje og gass i mange år fremover. Det går raskt å rasere fagmiljøer, men tar mange år å bygge opp kompetansen, dersom det ikke utdannes nok kandidater, uttaler hun.

Håper søkerne er ekstra motiverte

Instituttleder Egil Tjåland ved NTNUs Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk sier de lave søkertallene var forventet, og viser til at antallet studieplasser allerede er redusert. I 2015 var det 77 søkere til 45 plasser.

- I fjor fikk vi gode søkere, og kanskje er det slik at også i år er det dem som har søkt som er de mest motiverte. Samtidig er det en usikkerhet rundt hvor mange som velger studiet fra sitt andrevalg, sier Tjåland til UA.

- Store sjanser til å få en kremjobb

Instituttlederen har ingen betenkeligheter med å anbefale studenter å utdanne seg til en fremtid innen petroleumssektoren.

- Jeg vil ikke anbefalt noen å søke om jeg hadde trodd de utdannet seg til arbeidsledighet. En utdannelse innen petroleumsteknologi er tvert i mot en gyllen mulighet nå. Dette er en syklisk bransje, og de som starter nå er ikke ferdige før om fem år. Da har de store sjanser til å få en kremjobb, sier han og argumenterer med at vi snakker om Norges viktigste industri.

- Ikke rart unge blir skremt

Leder Christoffer Vikebø Nesse i Tekna student synes ikke det er rart at unge blir skremt bort fra disse studiene når man kontinuerlig hører om oppsigelser fra oljebransjen i nyhetene.

- Det er viktig å ikke tenke kortsiktig. Oljebransjen er en næring med store svingninger og mye kan skje i løpet av de neste årene. For at Norge fortsatt skal ligge i toppen når det kommer til å være nyskapende og en pådriver for at denne næringen er mest mulig miljømessig bærekraftig, trenger vi flere smarte hoder, sier han i en pressemelding.

- Krever mot å søke seg til dette

- Det er dumt at søkertallene har halvert seg, og det krever mot å søke seg til dette studiet nå, men hvis det ikke fylles på med topp folk, blir det et gap og stor etterspørsel etter kompetansen. De som er ferdigstudert nå, eller har mistet jobben, må kanskje finne andre relevante stillinger i en periode, men det kommer til å snu, sier Tjåland.

Som i fjor kommer instituttet til å invitere alle søkerne til en informasjonsdag på NTNU for å overbevise dem om at en fremtid innen petroleumssektoren er det riktige valget.

- Må trolig redusere antall plasser

Randeberg i Tekna sier antall plasser trolig blir redusert fordi det er lite trolig at alle søkerne har grunnkompetansen som skal til for å komme inn. Tjåland sier dette er uklart med tanke på usikkerheten rundt hvor mange studenter de får som ikke har hatt studiet som førstevalg.

NTNU-rektor Gunnar Bovim kaller nedgangen i søkere til petroleumsfag en tematisk dreining. Han påpeker at kommunikasjonsteknologi og nanoteknologi hver har en økning på over 30 prosent, mens færre vil studere olje og gass.

LES OGSÅ: Færre til olje, flere til helse
LES OGSÅ: Søkningen til oljefag falt med 73 prosent