- Mange søker seg til oljefag

I 2014, før oljeprisfall og 50.000 stillingskutt i bransjen, var det 60 førsteårsstudenter i petroleumsfag ved NTNU. I år er bildet annerledes.

Olje og energiminister Terje Søviknes (Frp) syns det er skummelt at studenter ser ut til å droppe petroleumsfagene, med tanke på at det kan bli mangel på norsk kompetanse framover.

(Saken er oppdatert, se Instituttets versjon av saken nederst):

Men ifølge instituttleder Egil Tjåland stemmer det ikke at det bare var rundt 90 studenter igjen på petroleumsfag i Trondheim, slik Dagens Næringsliv skrev i forrige uke.

Tema for artikkelen var at færre enn før viser interesse for oljefag.

Ved Universitetet i Stavanger kom alle søkere til bachelorstudiene i petroleum inn, for første gang på 15 år. På restetorget lå det igjen plasser både til studier i petroleumsteknologi og -geologi.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) er skremt med tanke på at det kan bli mangel på kompetanse om oljepila begynner å peke oppover igjen:

– Mange har pekt på at 2017 antakeligvis er året da det bunner ut. Jeg opplever når jeg er rundt nå, at det er gryende optimisme, forsiktig optimisme, både i leverandørindustrien og oljeselskapene. Jeg ser lyst på årene som kommer. Jeg håper bare vi ikke får en for bratt opptur igjen, at vi ender der om tre-fire år at plutselig er det ikke folk å hente inn igjen i bransjen, sier Søviknes.

Utlendingene søker seg til oljefag

Mens norske studenter skygger unna oljefag, er interessen fra utenlandske studenter upåklagelig, skriver NTNU som mener den opprinnelige artikkelen opererer med misvisende tall.

– Vi har fremdeles enorm søknad fra utenlandske studenter, skriver Egil Tjåland, instituttleder ved Institutt for petroleumsteknologi og geofysikk ved NTNU i en epost.

Han oppgir at 1200 søkere meldte seg til 30 studieplasser i 2016.

– Petroleumsnæringen er en internasjonal bransje, og det er fremdeles mange dyktige studenter ved NTNU som vil bli rekruttert inn i norsk oljeindustri når de er ferdig utdannet. Vi er selvfølgelig bekymret over søknadstallene for norske studenter, og dette er noe vi på sikt tror vil snu, skriver han.

Organisatorene bak Petroleumskvelden på NTNU oppga i DN fredag at det bare var 90 studenter dedikert til petroleumsfag på NTNU, og kun to førsteårsstudenter. Tjåland mener dette gir et misvisende bilde, fordi langt flere har studierett, totalt 266. Det inkluderer 196 norske femårige, 63 toårige internasjonale studenter, og syv toårige norske studenter.

– Når det gjelder teksten om at det kun er de to nevnte studentene som satser på petroleumsfag videre, er dette noe som avgjøres når studentene søker seg videre, og kan i så måte ikke ennå fastslås – vi jobber selvfølgelig for at flere skal studere petroleumsfag videre.