PST advarer studenter mot utenlandsk etterretning

Norske studenter er blitt kontaktet av utenlandsk etterretning, opplyser PST, som advarer og informerer om faren.

–⁠ Vi vet at etterretningspersonell fra ulike tjenester har vært i kontakt med studenter, sier fagdirektør Jon Fitje Hoffmann i PST.

For to uker siden la Politiets sikkerhetstjeneste (PST) fram sin årlige trusselvurdering. Nå blir også norske studenter blir gjort oppmerksom at de selv kan være attraktive mål for utenlandsk etterretning, skriver Universitas.

– Etterretningstjenester er på utkikk etter mennesker som kan gi informasjon som kan gi inngang inn i interessante miljøer, sier fagdirektør Jon Fitje Hoffmann i PST.

–⁠ Vi vet at etterretningspersonell fra ulike tjenester har vært i kontakt med studenter, sier han videre.

Orienteringen PST gir studentene, er for at de selv skal vite hvor de kan ta kontakt dersom de opplever noe Hoffman betegner som ubehagelig.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Mastergradsstudent i geofysikk, Vemund Thorkildsen, sier til studentavisa at han valgte å droppe en deltakelse på et bandymesterskap i Russland.

– Jeg vet at jeg har høyere utdanning i noe de er interessert i. Så det kan hende det ikke hadde vært så lurt å dra til Russland, sier Thorkildsen.

PST selv har ikke oversikt hvilke studenter som er mest utsatt.

– PST har verken interesse av, eller mulighet til, å ha generell oversikt over studenter før de blir kontaktet. Vi er avhengige av at folk tar kontakt med oss, sier Hoffmann.