Totalt 1,1 millioner til internasjonale studenter

Av 170 søkere er 110 kvalifisert til NTNUs ekstrastipend for internasjonale studenter.

Totalt 110 internasjonale mastergradsstudenter som ble immatrikulert i fjor (bildet) eller året før er kvalifisert til skattefritt ekstrastipend fra NTNU.

En ukes tid etter at NTNU annonserte at de ville gi et ekstrastipend på 10.000 kroner til internasjonale mastergradsstudenter som har mistet inntekt på grunn av koronapandemien hadde 170 studenter søkt på støtteordningen.

En gjennomgang av søknadene viser at totalt 110 studenter kvalifiserer, opplyser internasjonal seksjon ved NTNU. For å være kvalifisert må studentene vise til inntektsbortfall som direkte konsekvens av koronapandemien, at de har adresse i Norge og at de startet på graden sin i 2018 eller 2019.

I tillegg til ekstrastipendet fra NTNU har også regjeringen gjort sitt for å gjøre det enklere for de internasjonale studentene i denne perioden.

I utgangspunktet krever UDI at internasjonale studenter må ha over 120.000 kroner på konto for å få fortsette å studere til høsten. Dette kravet lempet regjeringen på i mai.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.