Flere velger realfag

Flere elever søker seg til realfag på videregående. Men det betyr ikke at de uten videre velger realfag den dagen de skal studere på universitetet.

Publisert Sist oppdatert
- Nå gjelder det å holde interessen for realfag ved like, sier Maria Vetleseter Bøe ved Naturfagsenteret.
Skoler over hele landet kan bestille en rollemodell fra Alfa rollemodellbyrå, som er en del av RENATE-senteret. Borghild Lundeby og Lovise Landsem ønsker å formidle til elevene hvor interessant realfag er.

Utdanningsdirektoratet offentliggjorde denne uka søkertall for de videregående skolene i 2012. Det er 5,3 prosent flere som søker seg til realfag når de skal velge studiespesialisering på VG2. På VG3 er det 8,4 prosent flere søkere til realfag sammenliknet med året før.

- At det øker så mye på VG3 i år, er et resultat av at vi hadde ei klar økning på 8,2 prosent på VG2 i fjor, forteller førstekonsulent Kjetil Gunnerud Kristoffersen i Utdanningsdirektoratet.

Nytter å satse

Når det regner på presten, drypper det på klokkeren. Derfor blir det også interessant å se om flere vil velge realfag ved universitetene i årene som kommer.

- Dette er gledelig, sier forsker Maria Vetleseter Bøe ved Naturfagsenteret.

Hun er prosjektleder for forskningsprosjektet Vilje-con-valg, som blant annet jobber for å bedre rekrutteringa til studiene i matematikk, naturvitenskap og teknologi.

Bøe har ingen entydig forklaring på hvorfor søkertallene øker, men håper at realfagssatsinga fra flere hold begynner å gi resultater. Hun synes det spesielt er oppmuntrende at økninga er så stor på VG3.

Varig interesse

- Når flere tar fordypning, kan det være et tegn på at de trives med det de holder på med. Nå blir kunsten å unngå frafall og holde interessen for realfag ved like, sier hun.

For det er ingen automatikk i at de som søker seg til realfag på videregående fortsetter med realfag på universitetene. Prosjektlederen for Vilje-con-valg er opptatt av å få fram at realfag ikke bare er for dem som ønsker å bli lege eller ingeniør, men at det finnes en stor bredde av yrkesmuligheter.

- Når det nå blir flere elever som tar realfag, må vi bruke sjansen til å motivere dem videre og vise dem at deres hjertesak og interesse finnes innenfor realfag. Vi må informere dem om yrkesmulighetene etter fullført utdanning, slik at de tar et så godt og informert valg som mulig når de skal velge studieprogram på universitetsnivå, sier Bøe.

Rollemodeller

Det er nettopp en slik informasjon RENATE-senteret ønsker å formidle til elever i ungdomsskolen og på videregående. Det nasjonale senteret holder til ved NTNU og har opprettet Alfa rollemodellbyrå. Om lag 250 personer fra hele landet er registrert i en database og drar rundt til skolene for å fortelle hva realfag er, hva de jobber med og at det er mange ulike yrker å velge mellom for dem som har studert realfag.

- Rollemodellene skal ikke undervise, men fortelle om seg sjøl, vise at de jobber på flotte arbeidsplasser og få elevene i tale, forteller Lovise Landsem, som er prosjektleder for Alfa rollemodellbyrå.

Kreativitet

- Det er ei vanlig oppfatning at hvis man er kreativ så skal man jobbe i reklamebyrå og slike yrker. Vi vil ta tilbake ordet kreativitet. Det er utrolig mange kreative ingeniører, sier avdelingsdirektør Borghild Lundeby i Renatesenteret.

- Vi trenger ingeniører til å få fram nødhjelp, gi vann til verden, bygge broer og mange av dem trengs i helse- og omsorgsyrkene. En ingeniør er så mye forskjellig.

Gir eksempler

Erfaringene fra rollemodell-arbeidet viser at ungene vil prate og treffe rollemodellene ansikt til ansikt. Det kan skje enten i klasserommet eller på bedriftsbesøk. Mange av dem har ikke klart for seg hva realfag er.

- Elevene veit at ei realfagsutdanning gir muligheter, men ikke hva for eksempel ingeniører faktisk gjør. Da gir vi dem konkrete eksempler, sier Landsem.

Tilbakemeldingene så langt er at elevene er i fyr og flamme etter at rollemodellene har vært på besøk. Ungdommene er ivrige, deltar og stiller spørsmål.

At søkertallene til realfag på videregående øker, kan tyde på at det møysommelige arbeidet fra flere hold de siste årene for å få flere til å velge realfag, nå begynner å bære frukter.

Nå er det bare å vente på søkertallene til universitetene for høsten 2012, for å se om tendensen er den samme der.