- Referansegruppene har i mange år vært entydig begeistret for undervisningen, sier Ingvald Sivertsen, leder ved Institutt for moderne fremmedspråk.Frida H. Gullestad
Jone Rygg er student og medlem i NTNUs styre. Han er svært lite fornøyd med FUS' behandling av perspektivemnene.Frida H. Gullestad
- Disse fagene har stor nytteverdi. Vi lever i en globalisert verden hvor folk studerer og jobber utenlands. Da nytter det ikke bare å kunne engelsk, sier Jone Rivrud Rygg, student og styremedlem ved NTNU.
Rivrud Rygg mener studentene må få beholde friheten til å velge et perspektiv som føles relevant for den enkelte. Grunnene kan være så mange: Japansk, for å dra på utveksling til Japan, eller spansk for å kunne snakke med utvekslingsstudentene som går i klassen din.
Selv studerer Riverud Rygg produktutvikling og produksjon, og tar Spansk 1 som perspektivemne. Han synes kvaliteten på undervisningen er svært høy.
For mye overlapp
- Språkkursene gir innsikt i språk og kultur som gjør det enklere å tilegne seg ting på egen hånd, i ettertid, sier Rivrud Rygg.
Språkkursene i perspektivemne-porteføljen har fått kritikk for å være såkalte ”gratisfag”, med for høy grad av overlapp fra undervisningen på videregående. I UAs artikkel forrige uke uttalte Åge Søsveen, som er seniorrådgiver ved studieavdelingen, at basisemnene slik de har blitt kjørt til nå ”ikke holder nivå”.
- Jeg synes det er utrolig arrogant av Åge Søsveen å slå fast at dagens språkemner i fransk, tysk, spansk, italiensk, japansk og rumensk ikke holder nivå. Referansegruppene har i mange år vært entydig begeistret for undervisningen, svarer Ingvald Sivertsen, leder for Institutt for moderne fremmedspråk.
Han får støtte fra styrerepresentanten Rivrud Rygg, som tar Spansk 1, etter spansk på videregående, og mener kritikken bommer.
- Siv.ing-studentene vil gjerne ha mulighet til å ta språkfag. Kanskje er noen av kursene på for lavt nivå, men da må man kunne tilby udervisning på høyere nivå.
- Få gratispassasjerer
Institutt for moderne fremmedspråk har allerede signalisert at det kan være aktuelt å dele studentene inn etter nivå når de starter på kursene, slik at ingen kan ta perspektivemne-kursene som ”gratisfag”.
- Noen av språkemnene kan bli enda bedre og mer relevante, for eksempel gjennom en større grad av nivådifferensiering. Men da snakker vi om å opprette flere emner, ikke om total utradering av et tilbud som over seks hundre Gløshaugen-studenter denne høsten mener de har bruk for. Jeg synes FUS, som visstnok har mandat til å bestemme studietilbudet på et tjuetalls programmer, legger opp til å slå ut barnet med badevannet, sier Sivertsen.
Student Rivrud Rygg er enig:
- Gratispassasjerer er uheldig, men jeg tror ikke dette problemet er så stort, sier Rivrud Rygg. Selv kjenner han flere som har tatt både Fransk og Tysk 1 uten å ha hatt fagene på videregående – og etterpå reist på utveksling.
- Debatten om nivå og kvalitet er det viktig å ta uansett, sier Rivrud Rygg.
Kritisk til FUS
- Jeg synes FUS har oppført seg ufint og jeg er svært lite fornøyd med behandlingen deres av perspektivemnene. Særlig når de ser at det er såpass mye motstand blant studentene, sier Rivrud Rygg.
Denne motstanden har kommet til orde både i Utdanningsutvalget den 10. mars i år, der det ble vedtatt at det er mulig for studieprogramsrådene å fastsette kun ett fag som perspektivemne. Det samme gjelder for styremøtet 14. september, hvor ordlyden i studieforskriften ble endret fra at et perspektivemne skulle representere “en annen studiekultur enn det studieprogrammet studenten er tatt opp til”, til å ha “et faglig perspektiv ut over studieprogrammets hovedprofil”.
Perspektiv = utsikt og utsyn
- Jeg er uenig med FUS. Jeg mener teknologiledelse ikke har ”perspektiv ut over studieprogrammet”. Det er jo en essensiell del av programmet, sier Rivrud Rygg, som håper FUS nå vil ta med seg signalene fra studentene.
- Hvis alle skal ha det samme ”perspektivet”, bli det et perspektiv da? Valgfrihet må ligge til grunn, mener han:
- Ved NTNU er flerfaglighet og internasjonalisering et uttalt mål. Det er uheldig når FUS får imot dette målet for en så stor del av studentene.
- Frekt
Sivertsen har forståelse for at teknologiledelse er relevant for siv.ing-studiet, men synes FUS bommer når de mener at faget fyller kravene til et perspektivemne.
- Dette er nesten litt frekt, sier Sivertsen, og fortsetter:
- Dersom FUS mener at intensjonen bak perspektivemneordningen ikke er verdt å gå inn for, synes jeg de burde si det i klartekst, i stedet for implisitt å påstå at teknologiledelse gir ”et faglig perspektiv ut over studieprogrammets hovedprofil”.