Resultater fra Studiebarometeret har vist at oppfølging og tilbakemelding er det studentene er minst fornøyde med.Kristoffer Furberg/arkiv.
Hvorfor er studentene så tilfreds med den overordnede kvaliteten når de er misfornøyde med tilbakemeldingene og oppfølgingen de får? Med bakgrunn i resultater fra Studiebarometeret har dette paradokset åpenbart seg, ifølge Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, Nokut.
Forskjell mellom gamle NTNU og høyskolene
De har sett nærmere på situasjonen ved NTNU og har funnet at studentene ved det de omtaler som "prestisjeutdanninger" på gamle NTNU er langt mer misfornøyd med tilbakemeldingene og veiledningen enn studenter ved de innfusjonerte høyskolene. Kan det være fordi utdanning ikke prioriteres høyt nok, eller har det andre årsaker? Dette skal diskuteres på møtet Nokut arrangerer sammen med NTNU på Dokkhuset onsdag.
Se opptak av frokostmøtet i videovinduet i toppen av denne artikkelen.
Nokut-direktør Terje Mørland og seksjonssjef i tilsynsavdelingen, Stephan Hamberg, er til stede på frokostmøtet.
I panelet sitter følgende deltakere:
* Tim Torvatn, fra gamle NTNU. Studieprogramleder for Industriell økonomi og teknologiledelse, NTNU (5-årig sivilingeniørutdanning). * Kjersti Kleveland, fra tidligere HiST. Studieprogramleder for Materialteknologi, Kjemi og Olje- og gassteknologi, NTNU (bachelor ingeniør-utdanningen). * Petter Tufte, studentrepresentant, NTNU (Bygg- og miljøteknikk, sivilingeniørstudiet). * Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning ved NTNU. * Reidar Lyng, førsteamanuensis i universitetspedagogikk ved NTNU.
29 000 studenter svarte
- Vi har sett at studentene ønsker mer kontakttid, og flere aktiviteter som gir læring. Derfor har vi hatt mye fokus på varierte undervisningsformer. Vi håper dette gir utslag i bedre resultater allerede i år. Jeg blir veldig glad om det skjer, men vi vet at det kan ta tid før slikt vises i undersøkelser, sa NTNUs prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad til UA i forbindelse med fremleggelsen av Studiebarometeret i februar.
Undersøkelsen fra 2015 er den tredje i rekken av Nokuts årlige studiebarometer. Nesten 29 000 studenter har sagt hva de mener, noe som er ny rekord.
Økt fokus på oppfølging og tilbakemelding
Hensikten med studiebarometeret er å tilby et verktøy for som grunnlag for arbeid med kvalitet i studiene. Resultatene i undersøkelsen gir en pekepinn på hva studentene mener om kvaliteten ved ulike sider av studieprogrammene, noe som utdanningsinstitusjonene kan bruke i arbeidet med å heve kvaliteten.
Tidligere resultater fra Studiebarometeret har vist at oppfølging og tilbakemelding er det studentene er minst fornøyde med. Dette skal imidlertid ha liten innvirkning på overordnet tilfredshet. Spørreskjemaet studentene svarte på i fjor høst gikk nærmere inn på dette.