Den tre år lange prosjektfasen med finansiering fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge er snart over. NTNUs Idéportalen er moden for å bli et permanent tilbud. Neste steg er å samle så mange læresteder som mulig i en nasjonal forening, som overtar og driver portalen videre. Dermed blir den ikke lenger kun et verktøy for NTNU, men et landsdekkende tilbud for bedrifter og studenter som trenger praksis eller skal skrive oppgaver.
Sverige har hatt sin Nationella Exjobb-poolen i ti år. 18-20 læresteder er med, og det formidles rundt 2 000 oppgaver i løpet av et år.
- Det er et stort volum. Vi sjeler mye til den svenske modellen i arbeidet vi gjør, sier Roger Dalseg, daglig leder for Ideportalens nasjonale prosjekt.
Inviterte alle
Så langt har han og koordinator Martin Svarva vært Idéportalen. Det er de to som har sørget for at andre læresteder nå får tilgang til et nettbasert konsept, så å si fiks ferdig til bruk for å koble bedrifter og studenter tettere sammen.
Nylig holdt NTNU en nasjonal nettverkssamling med andre læresteder. Der ble det utvekslet felles erfaringer, knyttet kontakter og delt metoder. Ti læresteder deltok, i tillegg til studenter, næringsliv, representanter fra Ungt Entreprenørskap med flere. Alle som har interesse av å ta i bruk Idéportalen, får besøk av NTNUs Roger Dalseg de kommende månedene. Tanken er at lærestedene får et eierskap til foreningen, og at studenttallet avgjør hvor mye de skal bidra økonomisk til driften av portalen.
Gjennom å bli flere lærersteder øker antallet oppgaver fra næringslivet - og tilgangen på studenter til å ta oppgavene.
- Ferdig gavepakke
- Det er lagt ned mye arbeid og høstet nyttig erfaring, for å få Idéportalen til å bli et viktig verktøy. Dette er egentlig en formidabel gavepakke til andre læresteder, sier Heidi Fossland, administrativ leder i prorektors stab for nyskaping og leder i prosjektstyret for foreningen Idéportalen.
- Koblingsmuligheten ligger der. Vi har et merkenavn, verktøy, arbeidsmetoder, og instrumenter for markedsføring. Alt fiks ferdig til bruk, sier Martin Svarva.
Mange læresteder trenger bare et verktøy som portalen er i tillegg til en lokalt ansatt koordinator som Svarva, som kan ta i mot henvendelser og sørge for å holde løsningen oppdatert.
- Når vi snakker om denne rollen, pleier vi å si at de trenger ”en Martin”. Navnet hans er blitt en stillingsbetegnelse, smiler Heidi Fossland.
Del av NTNUS samfunnsoppgave
Siden februar i år er det formidlet 270 oppgaver via Idéportalen. Det er godt over tallet som formidles via de store svenske lærestedene, så Svarva og Dalseg er godt fornøyd. Seks av ti oppgaver er i små- eller mellomstore bedrifter. Nærmere 60 prosent av idéene så langt har vært mest relevant for teknologiske fag.
Roger Dalseg sier NTNU vektlegger at det er et nasjonalt lærested. Studentene kommer fra hele landet. Ønsket er å kunne tilby flere praksis eller mulighet for å skrive oppgaver i bedrifter på stedet eller i nærheten av der de kommer fra.
- Det er jo også en samfunnsoppgave å kunne tilby mulighetene til flere enn de store, etablerte bedriftskontaktene NTNU har. Mange små og mellomstore bedrifter kjenner ikke så godt til de ressursene vi kan tilby i form av studenter. De har ofte få ansatte, og begrenset med ressurser og tid til å markedsføre seg på lærestedene, sier Dalseg.
Busser studenter ut
I løpet av prosjektperioden har Idéportalen gjort mange grep for å koble studenter og bedrifter. Blant annet har busslaster med studenter - Idebusser – kjørt rundt til bedrifter i hele regionen. De har jobbet med idékoblinger - prosjektoppgaver, masteroppgaver og sommerjobber. På nyåret blir det en ny bussturné, der næringslivet kan få besøk av studenter.
På nettverkssamlingen nylig kom det frem at kvalitetssikring er en av mange felles utfordringer for lærestedene.
- Det er viktig å sikre at problemstillinger bedriften vil ha undersøkt, virkelig kvalifiserer for en masteroppgave, understreker Martin Svarva.
Det ble også tydelig at mange smb-virksomheter ikke tror det de driver med er av interesse som studentoppgave.
- Samtidig har de et stort kompetansebehov, spesielt i forhold til internasjonalisering. Det er her Ideportalen kan fylle et tomrom, sier Heidi Fossland.
Klatretårn og CO2-regnskap
For tiden ligger det 132 utlysninger i form av jobber, master-, bachelor- eller semesteroppgaver på idéportalen. De nyeste oppgavene spenner fra å laget et forprosjekt for klatretårn for Oppdal Næringshage, trainee-kandidat i Kunnskapsparken Helgeland, utvikle modell for sammenliknbart CO2-regnskap for kabler vs luftlinje for NTE Nett AS, og utforming av en kommunikasjonsstrategi for det samme selskapet.