Nokut-debatt om studenters læring
Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen spør om det er rom for mer læring blant studenter i høyere utdanning.
I dag blir norske studenter møtt med ulike krav og forventninger fra universitetene og høyskolene. Hvordan påvirker dette studentenes studieinnsats, spør Nokut, som har tatt for seg studenters motivasjon, studieinnsats og hvilke krav og forventninger de møter på institusjonene.
Resultatene fra prosjektet blir presentert av seniorrådgiver Pål Bakken i Nokut på en konferanse mandag 13. juni. Der blir det debatt med blant andre statssekretær Bjørn Haugstad, Nokut-direktør Terje Mørland, studenter og faglærere fra barnehagelærerutdanningen og juss. Stipendiat ved Universitetet i Bergen, Lucas Jeno, og påtroppendeleder for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo, Hans Christan Hansen deltar.
Det gjør også barnehagestudent Iselin Dagsdotter Sæterdal, Høgskolen i Oslo og Akershus, faglærer Berit Myrvold, Høgskolen i Oslo og Akershus, samt jusstudent Silje Wetteland Melås ved Universitetet i Oslo.
Spørsmålene som reises er:
· Hvilke faglige krav og forventinger bør institusjonene stille til studentene?
· Hva påvirker studentenes motivasjon og studieinnsats?
· Hvordan kan institusjonene tilrettelegge for heterogene studentgrupper?
· Er det rom for mer læring på enkelte studieprogrammer, og hva kan institusjonene gjøre for å få mer engasjerte studenter?
Debatten kjøres på Litteraturhuset i Oslo, og møtet som starter klokken 08.00 strømmes via Nokuts nettsider.