Formula Student 2012:

Priser tverrfagligheten

Det er andre dag av Formula Student, og Sigbjørn Eriksrud svever rundt på Silverstone. – Jeg er ufattelig stolt over det vi har fått til. Da vi startet var vi bare fire gutter som ville bygge bil, sier han.

Publisert Sist oppdatert
Stort lag. Det trengs mye ulik kompetanse for å utvikle, designe og bygge en bil med tilhørende markedsapparat og økonomi. Revolve NTNU teller vel tredve hoder.
Alvor. Å bygge bil er kanskje en guttedrøm for mange, men på Silverstone er det alvor. Feilberegninger kan få store konsekvenser, som her, da bilen ved siden av Revolve NTNU begynte å brenne. Brannen ble raskt slukket, og ingen kom til skade.

Etterhvert opplevde de at overraskende mye bra folk var interessert i å være med på prosjektet. Over tretti studenter fra seks institutt ved NTNU har deltatt i prosessen, som ledet frem til Formula Student 2012.

LES OGSÅ: Who are these guys?

– Vi hadde aldri greid dette uten en samlet, bred fagkompetanse. Gruppas tverrfaglige sammensetning har vært en uvurderlig styrke for oss. Og det har virkelig vært lærerikt å jobbe sammen med folk fra andre fag, som har helt andre forutsetninger for å forstå eller løse et problem. Rent praktisk har jeg for eksempel blitt flinkere til å forklare ting på forskjellige måter, framholder Sigbjørn.

Et annet felt studentene mener de har lært mye på, er evnen til å se helheten. De har lært på kroppen at en del som i seg selv er optimal, ikke gjør noen nytte om den ikke passer i det store produktet.

Brann

Om det er manglende tverrfaglig samarbeid som er årsaken, vites ikke, men plutselig begynner det å brenne i en italiensk bil som står ved siden av NTNU sin. Brune øyne under svart hår tror ikke det de ser, men Silverstones mannskap er raskt på pletten og lar pulver slukke flammene. Revolve NTNU puster ut, og triller bilen unna – fri for både brann- og pulverskader.

Sjåfør Tor Erling Rødde Melland tar fram pussekluten for å tørke bort pulverstøv. Kybernetikkstudenten har aldri vært i tvil om at det var riktig prioritering å bruke så mye tid på bilen som han nå stryker fri for støv.

– Selv om det på sett og vis kan ha tatt tid som kunne vært brukt på lesesalen, føler jeg og mange av de andre på laget at det vi har lært underveis i prosjektet har gjort det enklere å forstå det vi har lært på skolen. Og motsatt. Vi har forstått hva vi egentlig har gjort her etter å ha fått en teoretisk forklaring på skolen.

– For min del har det også betydd mye for motivasjonen underveis i studiet, tilføyer elektrostudent Erlend Fasting.

– Jeg trenger å få utfolde meg praktisk for å lære godt.

Alle årstrinn

Med bare to år studium bak seg, er han fungerende gruppesjef for elektronikk på Silverstone, og får helt klart utfolde seg praktisk. Med medlemmer fra alle fem årstrinn i studieløpet, gir Revolve NTNU muligheter til å ta og bære stort faglig ansvar tidlig i studieløpet.

– Prosjektet er helt og fullt basert på frivillighet, og er ikke formelt knyttet til studiet. Men vi har mottatt mye faglig støtte fra lærekrefter på NTNU, og har lært utrolig mye på to år, påpeker Sigbjørn, før han følger bilen bort til den første kjøreøvelsen.

Bilen skal prestere med tanke på veigrep, akselerasjon, kjøreegenskaper og holdbarhet. Det regner. Tor Erling ruser motoren på startstreken. Hele laget følger spent med. De har alle hatt sitt eget ansvarsområde i prosjektet. Nå spørs det om alt vil fungere godt sammen. Helheten ser ut til å stemme. Jubelen får vanndråpene til å hoppe på regnjakkene. De kan ikke måle seg med konkurransens erfarne elite, men det begynner å mumles litt i piten. Det skal deles ut en pris for beste nykommer. De må da ligge ganske godt an nå?

En ung dame i gruppa ser litt alvorlig ut. Neste år skal hun overta som leder av Revolve NTNU. Hvor høyt vil lista ligge når hun overtar stafettpinnen?

UA kommer tilbake med mer stoff om resultater og veien videre for Revolve NTNU.