Lærer Ingveig Langseth skriver oppgavene på tavla. Hun vil vite hva elevene kan og hva de må få mer hjelp til.Solveig Mikkelsen
Student Christel Derås viser elevene hvordan de kan løse en oppgave.Solveig Mikkelsen
- Fint at studentene er her og hjelper oss, sier Eirin Lothe Albriktsen og Kristoffer Glad. De liker algebra og likninger.Solveig Mikkelsen
Håper å utvide Vektorprogrammet til å gjelde alle ungdomsskolene i Trondheim. Gard Fostad Moe er grunnlegger og prosjektleder, og Alexander Sigurdsson sitter i styret.Solveig Mikkelsen
- Dette er ingen prøve, forsikrer lærer Ingveig Langseth. – Dere skal løse oppgavene og jeg samler dem inn for å få oversikt over hva dere kan og hva dere strever med. Det er lov å bruke boka og spørre om hjelp underveis.
UA er på besøk hos niendeklassingene på Blussuvoll ungdomsskole i Trondheim. Vi er i grønn gruppe, som har den nest høyeste vanskelighetsgraden i den nivådelte matteundervisninga.
Lærer Ingveig gir oppgavene til Christel Derås, som deler dem ut. I dag er det likninger elevene skal løse. – Husk at ei likning også skal se pen og oversiktlig ut, formaner læreren.
Gir hjelp
Christel er frivillig fra Vektorprogrammet ved NTNU. Hun er en av de 72 studentene fra Lektorutdanninga i realfag, Nanoteknologi og FysMat, som veileder elever på seks ungdomsskoler i Trondheim. Det er de tre linjeforeningene som organiserer studenter til Vektorprogrammet. Målet er å øke forståelsen for realfag hos elevene i ungdomsskolen.
Det er andre gangen Christel er sammen med disse niendeklassingene. Nå er oppgavene delt ut og elevene prater lavt sammen og hjelper hverandre.
– Blir svaret 5, spør ei jente eleven ved siden av seg. – Mm, nikker hun bekreftende.
Lærer Ingveig blir travelt opptatt med å hjelpe en elev. – Høyre og venstre må være det samme, hvis ikke bør det ringe ei bjelle, hører vi hun sier til eleven.
Finn X
Nå rekker flere opp handa. Christel går bort til et par jenter. Hvordan får vi x alene, spør de. Christel forklarer.
Mange skyter handa i været og læreren og Christel får det travelt. Nå trør også Alexander Sigurdsson og Gard Fostad Moe til. De sitter i styret til Vektorprogrammet.
Hvordan er det å være lærer uten disse frivillige, tenker jeg. Så mange trenger hjelp og en skarve lærer kan umulig rekke over alle.
- Jeg skulle gjerne hatt dem her hele tida, sier Ingveig Langseth.
To elever på samme pult har fått ulikt svar. Alexander Sigurdsson må fortelle hvem av dem som har rett. Timen går fort, men det virker som de fleste får svart på oppgavene.
- Hjelp, vi har jo helt glemt tida, utbryter læreren. Nå er det for lengst friminutt og elevene spør hverandre om de vil bli med til kantina.
Artig med matte
Vi huker fatt i Eirin Lothe Albriktsen og Kristoffer Glad.
- Hvordan var matteoppgavene?
- De var greie, svarer Eirin. – De var litt vanskelige, men jeg fikk dem til.
Kristoffer har nettopp begynt i denne gruppa, mens han tidligere var på ei gruppe med lettere vanskelighetsgrad. – Det var litt vanskelig å være her nå i starten, men jeg fikk til flesteparten, sier han.
- Hvordan synes dere det er å ha studentene her?
- Vi får mer hjelp når de er her, svarer de to elevene. - Vi har hatt veldig mange forskjellige innom her, det er litt dumt, vi blir ikke kjent med dem.
- Av og til forklarer de oppgavene på en annen måte enn læreren, sier Eirin. – Det kan gjøre at vi forstår oppgavene lettere, men det kan også gjøre oss forvirret.
- Flere ber om hjelp når de veit at de får hjelp, sier Kristoffer.
- Liker dere matte?
Nå lyser begge elevene opp og ser glade ut.
- Algebra og likninger er lett. Det er bare å tenke logisk, og da går det lett unna, svarer de. – Før hadde vi 3 og 4 på prøvene, etter at vi begynte med likninger og algebra får vi 5 og 6.
Fint å bidra
De frivillige studentene går til lunsjrommet, der vi også treffer på Ida Braarud og Torunn Røse.
- Jeg har nettopp hatt en niendeklasse som trenger mye hjelp, sier Ida. – Da er det fint at jeg kan bidra med noe og hjelpe dem.
Christel har bestemt seg. Hun vil bli lærer etter ferdig utdanning. Ida vurderer å bli det samme.
- For meg er det nyttig å være her, sier Christel. - Jeg observerer lærerne og får tips om hvordan formidle. Det er bra å få tilbakemelding fra elevene på hva de skjønner og hva de ikke skjønner. Dessuten er det en fin måte å få oppfrisket grunnregning på.
Vil nå alle
Gard Fostad Moe er grunnlegger og prosjektleder i Vektorprogrammet. Han forteller at flere av studentene seinere blir vikarer for de ungdomsskolene de besøker.
- Vi har inntrykk av at studentene synes det er morsomt, og vi jobber hele tida for å |forbedre oss, sier han.
Nå jobber han også for at alle skolene skal få besøk av studenter høsten 2012. Da trenger de flere realfagsstudenter.