Studentene vil ha tydeligere krav

En studie fra NOKUT viser at studenter etterlyser tydeligere krav og forventninger fra lærestedene.

Norske studenter bruker i gjennomsnitt 35 timer per uke på studiene, men studieinnsatsen varierer kraftig.
Publisert Sist oppdatert
- Det er rom for at institusjonene kan gjøre mer for å påvirke og øke studentenes motivasjon og studieinnsats, sier Nokut-direktør Terje Mørland.

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har spurt studentene om hva som motiverer dem, og om de vet hva som kreves av dem for å kunne prestere godt.

Studien viser at mange mener krav og forventninger kan være tydeligere.

– Studieinnsats og motivasjon anses som viktig for å redusere frafallet i norsk høyere utdanning. Det er dessuten sentrale faktorer for at flere fullfører utdanningen sin på normert tid, og med et godt læringsutbytte. Dette utgjør noe av bakteppet for studien vår «Rom for mer læring», sier direktør Terje Mørland i Nokut i en pressemelding.

35 timer i uka

Norske studenter bruker i gjennomsnitt 35 timer per uke på studiene, noe som er på linje med det europeiske nivået. Studieinnsatsen varierer imidlertid kraftig. Variasjonene er mest på individnivå, men også mellom studieprogrammer og utdanningstyper, ifølge Nokut. Motivasjon er faktoren som har størst påvirkning på studieinnsatsen.

Ifølge Mørland er det en utfordring at en del studieprogrammer har studenter som i utgangspunktet ikke har optimale forkunnskaper eller motivasjon.

- Det er rom for at institusjonene kan gjøre mer for å påvirke og øke studentenes motivasjon og studieinnsats. Tydelige krav og forventninger, oppgaver med tilbakemelding underveis i studiet og engasjerende og involverende læringsformer kan bidra til dette, sier Mørland.

Høy innsats, mindre læring

Den samme undersøkelsen viser også at det er stor forskjell mellom studentene, ifølge ansatte ved norske høyskoler og universiteter. Det gjelder både forkunnskapene og personlige mål med studiene.

Uklare krav og forventninger kan medføre høy studieinnsats, feil fokus fra studentene og dermed mindre læring, ifølge studien. Den viser videre at oppgaver underveis i semesteret gjør at studentene jobber mer og jevnere, men det påpekes at det er viktig at opgavene resulterer i konstruktive tilbakemeldinger. Hvis ikke kan mange oppgaver gi høy studieinnsats, men lav motivasjon og neppe god læring.

Som et siste poeng trekkes studentaktive undervisningsformer som viktig for engasjement og læring. Dette er noe som ifølge studien blir brukt i varierende grad og har potensial for å bli brukt mer.