IDI-student Ragnhild Finsveen Liven demonstrerer hvordan den interaktive skjermen utstyrer betrakteren med blant annet ører når man prøver seg fram i å visualisere lyd.
Lenger borte viser en annen gruppe studenter hvordan lydbølger faktisk blir akkurat det - lyd som bølger i vann.
Visualisering av teknologi sto bokstavelig talt på timeplanen for studentene i kurset TDT prototyping interactive media. Hvilke utfall kan tenkes med ulike kombinasjoner av gener? Hvordan ser lydbølger ut? Hvilke morsomme måter å sette sammen skjelett på kan tenkes?
Årets oppgave var å lage en interaktiv modell for Vitensenteret som skal lære barn vitenskap og teknologi. Dermed falt det naturlig å legge eksamen til Vitensenteret i Trondheim.
Kurs i programmering
- Det primære målet med kurset er å lære studentene å programmere. Middelet for å få dette til, er å gi dem anledning til å formidle teknologi til barn, sier kursansvarlig Ole Alsos.
- Vil du som kursleder si at studentene lyktes med det?
- Svaret er et klart og tydelig ja. Tilbakemeldingene fra Vitensenteret har vært at de er mektig imponert over presentasjonene, og at flere av dem kunne gått rett inn i senterets faste utstilling, sier Alsos.
- De uttrykker håp om at vi kommer tilbake neste år også. Det skal man ikke se bort i fra, sier kurslederen.
LedsBlend er et installasjon som skal lære barn hvordan farger fungerer, mens Genie lærer barn hvordan vårt utseende påvirkes av dominante og recessive gener.
- Benløse Bob er et spill der barna skal pusle sammen et skjelett på tid. De må finne rett sted til hvert ben. Hvis de ikke rekker det innen fristen, så raser skjelettet ned, forklarer Ole Alsos.
Swave lærer barna hvordan lydbølger fungerer, mens Sinus er et vannkar som viser hvordan lydbølger forplanter seg i vann.
Faget undervises av institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap på oppdrag fra produktdesign. UA beklager at dette ikke ble opplyst i en tidligere versjon av saken.
Ragnhild Liven demonstrerer eksamensprosjektet til gruppen hun deltok i.Tore Oksholen
Ragnhild Liven demonstrerer eksamensprosjektet til gruppen hun deltok i.Tore Oksholen
Ved å stryke hånda gjennom et tynt vannlag over høytalere fikk lydbølgene et visutelt uttrykk.Tore Oskholen