Ikke lag avsenderorienterte apper. Det mener BIs biblioteksdirektør Dagmar Langeggen.BI
BI Mobile: App-en, slik den presenteres på App Store.BI/App Store
Samtidig som medisinpensumet er i ferd med å bli digitalisert, utvikler BIBSYS nå i samarbeid med Universitetsbiblioteket en applikasjon hvor du kan se dine utlån og foreta fornyelser av boklån.
Biblioteksapp, med mer
I første omgang utvikles tjenesten på en vanlig personifisert nettside, med innlogging via Feide. Tanken er å snart konvertere tjenesten til mobile plattformer som iOS og Android.
- Vår tjeneste skal bli mer spennende etter hvert, sier seksjonssjef ved UB, Rune Brandshaug.
Lansering av applikasjonen skal i følge biblioteket være nært forestående.
Tanken er å utvikle flere tjenester for studenter og ansatte som skal gjøre campushverdagen enklere og mer effektiv. Alle tjenestene vil på sikt bli pakket inn i én app. Dagens CampusGuide er et eksempel på en allerede utviklet digital tjeneste for mobile plattformer.
E-pensum til en halv million
Det medisinsk biblioteket på Øya har nå kjøpt lisenser for 35 anbefalte e-bøker på pensumlisten for medisinstudiet. Medisinstudentene har ikke et fast pensum, men velger selv ut relevant litteratur i forhold til en anbefalt liste.
- I praksis er dette pensum, forklarer Karina Bjørkedal ved biblioteket.
Bøkene kan lastes ned fra fagsidene til biblioteket og er inndelt etter semester. Du må være tilkoblet NTNUs nett under lesning.
- Dette er for at forlaget skal kjenne igjen våre lisenser, sier hun.
Det betyr ikke at studentene må være på campus for å lese e-pensum. Nettilkobling via en VPN-klient – hvor nettrafikken går via NTNUs servere – gjør det mulig å lese pensum fra hvor som helst i verden. En slik klient kan også installeres på nettbrett.
Lisensene for 35 e-bøker koster biblioteket en halv million kroner i året. Dette er en prøveordning som, etter en kost/nytte-vurdering, kan bli gjort til en permanent løsning.
- Dette er et økonomisk løft for oss. Vi kan ikke forsvare investeringen om ordningen blir lite brukt, sier Bjørkedal.
Multiverktøy på BI
Handelshøyskolen BI har gått et skritt videre.
BI Mobile lastes ned på både App Store og Google Play - for henholdsvis Apple-plattformen og -Android. App-en viser deg låneoversikt og lar deg fornye lån. Den lar deg søke i vitenskapelige databaser, viser undervisningskalender for studenter og timeplan for forelesere. Også reservasjon av grupperom ligger bakt inn – alt i samme miniprogram. Nå er den kommet i versjon 2.
- Hvis ikke app-en oppleves som relevant, så reduseres verdien av tjenestene drastisk, sier Biblioteksdirektør Dagmar Langeggen.
- Muligheten for å reservere grupperom ble oppfattet som en kritisk tjeneste. Det viktige er ikke hva institusjonen ønsker å pushe ut, men hva brukerne etterspør.
Populær kantine-app
Det kan det være vanskelig å vite. Kanskje vet ikke brukerne selv hva de trenger mest. BI trakk inn studenter, både for å utvikle enkelttjenester i rammeapplikasjonen, og for å prøve ut nytteverdien av tjenestene. De fikk seg noen overraskelser i løpet av prosessen: Blant annet er kantinemenyen en av de mest populære tjenestene.
- Dette er et eksempel på hva som kanskje ikke er mest interessant å tilby fra et akademisk perspektiv, men som oppleves som viktig for studenter.
BI har fem campuser i Norge. Applikasjonen er skreddersydd for hver av dem, og brukerne må oppgi hjemmecampus for å få fullt utbytte av tjenestene.
Nettokostnadene endte på om lag 100 000 kroner. BI har kun benyttet interne ressurser.
Alle pensumtitler som er tilgjengelige som e-bøker, blir kjøpt inn. Foreløpig har ikke etterspørselen vært stor blant studentene.
- Øker bruken vesentlig, må det imidlertid vurderes om der mer hensiktsmessig at pensumtitlene lisensieres av BI, sier Langeggen.