Vil ikke bedømmes av de dumme og dovne
Langt fra alle forelesere tar til seg resultatene når undervisningen deres blir evaluert. Og det er slett ikke alle studentene som gidder å delta i evalueringene heller.
Dansk debatt. Om dumme og late studenter - og ignorante forelesere.
Robert Kneschke
I Danmark har debatten om undervisningsevalueringer eksplodert i vår, etter at lektor Steen Laugesen ved Københavns Universitet erklærte at han ikke vil bedømmes av dumme og late studenter, som ikke en gang gidder å møte opp på forelesningene.
Les: Dumme studerende bør ikke kunne evaluere deres undervisere
Nå skriver Uni-avisen at en ny undersøkelse laget av Danmarks Evalueringsinstitut at han langt fra er den eneste foreleser som har et anstrengt forhold til det å selv skulle "opp til eksamen". Rapporten avslører også at studentene ofte ikke gidder å fylle ut evalueringsskjemaene, fordi de ikke tror at det vil gjøre noen forskjell.
Tue Vinther-Jørgensen, som er spesialkonsulent og ledende ekspert på undervisningsevalueringer ved Danmarks Evalueringsinstitut, sier til avisen at dette betyr at viktig viten går tapt, som ellers vil kunne føre til endringer ved undervisningens innhold, nye arbeidsformer og justeringer i fag og moduler.
- Mange institusjoner strever med å få balanse mellom utbytte av evalueringene og de store ressursene som brukes på dem. Ett av problemene er, at mange forelesere ikke føler eierskap eller tar resultatene til seg og bruker dem konstruktivt, sier Tue Vinther-Jørgensen.
Undersøkelsen konkluderer med at det blant annet skyldes måten evalueringene organiseres og gjennomføres på. Lærerne kan også være skeptiske til gyldighet og nytte på grunn av den lave deltakelsen blant studentene. De er også ofte kritiske til spørsmålene som studentene blir stilt.
Tue Vinther-Jørgensen konkluderer med at det hele er en vond sirkel, og at det i bunn og grunn er en skam - fordi evalueringene i virkeligheten kan det være et kraftfullt redskap. Undersøkelsen viser nemlig også at utdanningsinstitusjonene tar evalueringene alvorlig og bruker store ressurser på å følge dem opp.
- Studentene opplever det bare ikke, fordi det ikke alltid blir kommunisert ut hva som blir gjort. Det handler om å komme inn i en positiv spiral, hvor ting blir fulgt opp og det skjer forandringer. Da vil også studentenes deltakelse i evalueringene øke, mener konsulenten.