PARKERING

Lettere for gravide, men mer krevende for småbarnsforeldre

Fra 2026 blir det dyrere å parkere ved NTNU. - Det er forståelig at folk reagerer, sier Eiendomsavdelingen.

Bedre forhold for syklister: Når flere parkeringsplasser nå forsvinner skal NTNU prioritere å bedre fremkommeligheten til ansatte som sykler til NTNU ved hjelp av bedre brøyting og flere sykkelparkeringer på campus.
Publisert

NTNU har over lengre tid arbeidet med et nytt parkeringsreglement, og et forslag var ute på høring tidligere i høst. Den 20. november ble et revidert forslag, basert på høringsinnspillene, lagt frem for Arbeidsmiljøutvalget ved NTNU.

Det vil bli gjort noen småjusteringer i reglementet som ble lagt fram på AMU-møtet basert på innspillene som kom fram under møtet. 

Det nye parkeringsreglementet sendes nå over til direktør for organiasjon og infrastruktur, Bjørn Haugstad som skal beslutte om det nye parkeringsreglementet blir vedtatt.  

Linn Rasch Aune har forståelse for at småbarnsforeldre reagerer på at de nå mister muligheten til enkel parkering ved NTNU

Det nye reglementet vil trolig tre i kraft i starten av 2026, ifølge Linn Rasch Aune, leder for strategisk eiendomsutvikling i Eiendomsavdelingen ved NTNU. 

- Et nødvendig onde

Leder for Arbeidsmiljøutvalget ved NTNU, Aleksander Høiland, forteller at det også på møtet torsdag kom ytterligere innvendinger mot det nye parkeringsreglementet.

- Denne typen endringer er sjelden populære. Endringene fremstår likevel som et nødvendig onde for å løse plassutfordringene på Gløshaugen fremover, sier Høiland.

Han er mest bekymret for konsekvensene det nye reglementet vil ha for ansatte som bor på steder der kollektivtilbudet er dårlig.

- Det er ikke alle som har mulighet til å sykle eller gå til jobb. Samtidig frykter jeg for konsekvensene dette vil ha for ansatte som er i livssituasjoner der de har behov for å kunne parkere ved arbeidsplassen, sier Høiland.

Aleksander Høyland er tillitsvalg for NTL NTNU og leder Arbeidsmiljøutvalget.

- Hvilke innvendinger hadde medlemmene i  Arbeidsmiljøutvalget til parkeringsreglementet under møtet? 

- Dette er ikke en kjempepopulær sak, og det var mange innvendinger. Det ble blant annet at det er for dyr timespris på parkering. Det var også innvendinger på at man ikke lenger vil kunne få særskilt parkeringsplass om man har barn man skal hente eller bringe, forteller han. 

Nærmeste leder skal vurdere søknader 

En ny endring i reglementet er at det nå er nærmeste personalleder som skal behandle søknader om særskilt parkering på grunn av helsemessige forhold. I dag er det HR- og HMS-avdelingen som behandler søknader om særskilt parkering. 

- På møtet var det innvendinger på at det kan være krevende for personalledere å vurdere hver enkelt søknad. Dette gjelder spesielt når man leder mange, og det er stort spenn i ansattgruppa, forteller Høiland. 

På bakgrunn av tilbakemeldingene ble det besluttet at man skal evaluere hvor bra ordningen fungerer innen det har gått et år. Deretter kan ordningen justeres om den ikke fungerer tilstrekkelig. 

Gravide må levere legeattest 

I det nye forslaget kan man søke om særskilt parkering av helsemessige årsaker. Graviditet er listet opp som en grunn til å få særskilt tillatelse til parkering. 

Likevel ble det foreslått at gravide må ha legeattest på at de av helsemessige årsaker er avhengig av parkering ved NTNU, ettersom graviditet ikke kan regnes som en helsemessig årsak i seg selv.

Ifølge Høiland vil det bli gjort noen små justeringer i det nye parkeringsreglementet basert på innspillene fra møtet, men hovedinnholdet vil bestå. Spesifiseringen om at man må ha legeattest for å dokumentere at man trenger parkeringsplass er noe av det som blir med i det endelige parkeringsreglementet.

Påslag på ti prosent fra bussbillettene 

Noen av innspillene fra høringsrunden gikk på at det er for dyrt å stå parkert ved NTNU. I forslaget til nytt parkeringsreglement forslås det at ordinær parkeringsavgift for en hel arbeidsdag (7,5 timer) skal tilsvare en bussbillett tur retur arbeid/ hjem innenfor sone A på bussen med et påslag på 10 prosent. 

For 2o25 er prisen på 13 kroner timen, men prisen vil bli endelig justert basert på bussprisen i sone A som kommer på nyåret. I dag koster en enkeltbillett på bussen omkring 90 kroner tur/retur (litt rimeligere om man tar bussen jevnlig).  

Dersom man skal stå parkert på Gløshaug i sone A og B må man betale vanlig besøkstaks hvis man ikke har fått innvilget særskilt parkering på grunn av helsemessige årsaker i fremtiden. 

I dag koster det 28 kroner timen å stå parkert i sone A og B få Gløshaugen. Aune forteller at det ikke er bestemt endelig pris på besøksparkering i det nye parkeringsreglementet, men hun antar at det blir dyrere i fremtiden. 

For Dragvoll campus videreføres dagens timepris med 5 kroner i timen. 

Småbarnsforeldre ikke prioritert

I forslaget til nytt parkeringsreglement har de fjernet retten til å søke om særskilt parkering på bakgrunn av levering og henting av barn i barnehage og SFO. 

Dette til tross for at svært mange av høringssvarene har vært kritiske til å fjerne denne retten.

Fakultet for økonomi skrev i sitt høringssvar at: «fjerning av ordninger for sosiale behov oppleves som lite hensynsfullt og gjør det vanskelig å kombinere jobb og familieliv». 

Fakultet for naturvitenskap var også negative til å gjøre hverdagen til småbarnsforeldre enda travlere enn den allerede er. I høringssvaret sitt skrev fakultetet: «Fjerning av særskilt parkering på sosialt grunnlag vil være ekskluderende, spesielt mht småbarnsforeldre».

Aune har stor forståelse for at hverdagslogistikken til småbarnsforeldre blir mer krevende når de tar bort muligheten for særskilt parkering for de med små barn. 

- Det er forståelig at folk reagerer når en gode som parkering blir tatt bort, men dessverre er det en konsekvens av at antallet parkeringsplasser ved NTNU nå kuttes som følge av campussamlingen. 

Dette er NTNUs nye parkeringsreglement 

Små justeringer kan forekomme.

Parkeringsavgifter ved NTNU: 

  • Parkering ved NTNUs campuser er avgiftsbelagt.

  • Ordinær parkeringsavgift for en hel arbeidsdag (7,5t) skal tilsvare enkeltbilletter til/fra arbeidssted innen sone A med et påslag på 10%. For 2025 er det 13 kr/t.
  • For Dragvoll campus videreføres dagens timepris med 5 kr/t.
  • Ansatte og studenter som har fått godkjent særskilt tillatelse for parkering gis 50% avslag.
  • Besøkende til NTNU betaler dobbel avgift.
  • Innomhus parkering har dobbel avgift for ansatte og studenter, mens besøkende betaler trippel avgift.
  • HC-parkering er ikke avgiftsbelagt.
  • Motorsykkelparkering er ikke avgiftsbelagt.

Særskilte parkeringer: 

Ansatte og studenter ved NTNU i Trondheim kan søke om å benytte særskilt skiltede parkeringsplasser for en tidsbegrenset periode av helsemessige årsaker. (Dette gjelder de som ikke har HC-kort). Søknad godkjennes av nærmeste personalleder.

Søknadskriterier av helsemessige årsaker:

  • Du kan søke om særskilt parkering dersom helsemessige årsaker gjør det nødvendig å bruke bil til arbeidssted/studiested.
  • Helsemessige årsaker i denne sammenheng er avgrenset til:
  • Midlertidig nedsatt gangfunksjon etter akutt skade (inntil 1 mnd).
  • Rehabiliteringsperiode etter operasjon eller alvorlig sykdom (inntil 3 mnd).
  • Kronisk medisinsk tilstand der bil er eneste transportalternativ til arbeids-/ studiested (inntil 12 mnd).
  • Graviditet (Det er krav om dokumentasjon fra lege ved søknad).

Søknad på bakgrunn av andre forhold

Særskilt tillatelse kan også gis studenter/ansatte som har ansvar for medlemmer i egen husstand (boligadresse) (dvs. barn, ektefelle/samboer eller foreldre) som har behov for særskilt oppfølging på grunn av en kronisk medisinsk tilstand. 

Det er krav om dokumentasjon ved kronisk medisinsk tilstand. Tillatelse kan gis for inntil 12 måneder. Levering/henting av barn til barnehage/SFO gir ikke grunnlag for å søke om særskilt parkeringsplass.